PEL wil goedkoop internet voor minima
(tekst: ingezonden)
Leeuwarden, 9/9/2025
AAN DE TWEEDE KAMER FRACTIE
VAN GROENLINKS-PVDA
POSTBUS 20018
2500 EA DEN HAAG
T.a.v. m.n. Barbara Kathman (woordvoerder digitale zaken)
Geachte leden van de GL/PvdA fractie van de Tweede Kamer,
Vereniging PEL is een lokale organisatie te Leeuwarden die zich met name bezig houdt met volkshuisvestingszaken en uitkeringen, laagbetaald werk ed. Samengevat: PEL is een organisatie voor mensen met weinig geld.
Het is al weer een hele tijd geleden dat uw fractie(s) hebben voorgesteld dat internet providers verplicht worden een goedkoop basisabonnement aan te bieden voor mensen in de bijstand voor maximaal 16 euro/mnd. (zie ook de bijlage)
Daar het op 29 oktober 2025 opnieuw verkiezingstijd is, komen wij even terug op dit idee.
Wij vinden dit een prima idee omdat internet tegenwoordig een basisbehoefte is net als gas, water en elektra en omdat de prijzen van een simpel internet abo enorm zijn gestegen. Alles moet tegenwoordig via internet worden geregeld en zonder een abo beland je steeds meer in de marge van de samenleving. Simpel gezegd: internet is gewoon (te) duur! Voor een eenvoudig abonnementje voor alleen wat e-mail en websites lezen en soms iets downloaden betaal je bij provider online 48,50 euro/mnd en zij zijn niet eens de duurste provider. (zie bijlage Totaal TV: Wordt internet onbetaalbaar?)
Over uw plan: Ook mensen met andere uitkeringen dan bijstand of met deeltijd baantjes hebben vaak ook niet meer dan het minimum niveau. Wie gaat bepalen wie wel of niet recht hebben op een goedkoop internet abo? Sociale Zaken van de gemeente? En wordt dat dan bij de ene gemeente wel en bij de andere gemeente niet mogelijk? Het is nu al een lappendeken van gemeentelijke regelingen, per gemeente afwijkend.
Internet providers zijn commerciële instellingen, gericht op het maken van winst. Wie dan ook de gesprekken met hen ook gaat voeren (de rijksoverheid?): het worden lastige onderhandelingen.
Daarom denken wij dat hoe meer deelname er is, de gewenste (scherpe) prijs des te makkelijker bereikt kan worden. Hoe meer deelnemers, des te kleiner kan de winstmarge zijn. (Hetzelfde als bij massaproductie van een bepaald product) Het is dan ook ons idee om een simpel goedkoop internet abo (alleen e-mail en een lage snelheid bij websites en downloads) aan te bieden aan iedereen die internet wil. Ook hoeft dan nergens te worden beslist wie hier wel of niet recht op heeft, wat uitvoeringskosten bespaart.
Tenslotte: maar indien het bovenstaande (politiek) onhaalbaar mocht zijn, moet in elk geval betaalbaar internet een vast onderdeel worden van het armoedebeleid.
Namens het Dagelijks Bestuur van vereniging PEL,
Met vriendelijke groet,
J. Bakker
Meer berichten
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade
- Eerste Kanaalsbrug ligt weer tussen de Emmakaden
- De kunst van het afleiden – Verantwoording is een last die men liever niet draagt
- Digital News Report: Interesse en vertrouwen in nieuws daalt
- Kersvers raadslid Ivo van der Meer nu al met handen in het haar
- Ik ben belast met het openen en dichten
- Hogere prijzen veranderen vakantiekeuzes, niet de behoefte aan vakantie
- Aandeel woonlasten in inkomen hoogst voor starters in private huurwoning
- Middelgrote hond Bobik is een kleine ode aan Leeuwarden
- Etiquette-experts over zomerkleding op werk: slippers zijn een absolute no-go
- Meer dan twee derde van mkb’ers kampt met onbetaalde facturen
- Jaap Stalenburg: Het echte examen voor PRO wordt afgenomen in Heerenveen
- Overzichtstentoonstelling Henk Mual (1932-2015) in Museum Arnhem




