Wethouder Marco Florijn: De vogels fluiten, het komt allemaal goed – Aan meedenkers hebben we niks, meedoeners, daar gaat het om
(Ook deze zomer weer enkele prachtige verhalen opgediept uit ons rijke archief, 2009)
Wethouder Marco Florijn
‘De vogels fluiten, het komt allemaal goed’
‘Ik dacht dit weekend: het komt allemaal goed. Ik heb de zomer in mijn bol. Om vier uur ’s nachts kreeg ik in een hotel in Utrecht een sms’je met de mededeling: de vogels fluiten. Ik ben meteen naar mijn balkon gegaan en inderdaad: de vogels floten, het komt allemaal goed.’
Vijftig lege winkelpanden in Leeuwarden, iedere dag aankondigingen van ontslagen, kritiek op het reïntegratiebeleid en de collegeleden blijven lachen.
‘Het gaat om het vertrouwen. We zitten nu in een tijdelijke dip, het is nu zwaar weer, dat is glashelder. Je ziet het aan de toename van de aanvragen voor bijstand. In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er 95 extra aanvragen in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Dat is niet normaal. Vooral de groep jongeren tot en met 23 jaar laat een stijging zien. Dat is zorgelijk.’
Wat gaan we doen?
‘Je ziet dat eerst de uitzendkrachten eruit vliegen, daarna de gedetacheerden en de mensen met een tijdelijk arbeidscontract. Dan komen de vaste krachten aan de beurt. De overheid kan nu haar lokale rol oppakken. Dat kon voor 2004 niet. Nu kunnen we voor een bedrag van 20 miljoen euro reïntegratietrajecten inzetten. Bij particuliere bedrijven kunnen we de helpende hand bieden door te kijken naar hun sociaal plan en hen een handreiking doen. Ik had hier onlangs een ondernemer met twee ondernemingen, die vertelde mij: als er niks gebeurt, ben ik voor de zomer failliet. Met kleine arrangementen kunnen we als gemeente iets doen.’
Wat betekent dat concreet?
‘Je vraagt de ondernemer of hij plaats heeft voor werkzoekenden die ervaring bij hem op kunnen doen. Dan gaat het om zaken zoals bijvoorbeeld boekhouding, verkoop, reclame. Die werkzoekenden worden begeleid door mensen van de ROC’s. De ondernemer ontvangt een compensatie voor zijn begeleiding want die moet in staat worden gesteld om gewoon te blijven ondernemen. Hij moet geen last hebben van zijn nieuwe medewerkers. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’
Moet je niet bij de kop beginnen in plaats van bij de staart?
‘Beide. Als gemeentelijke organisatie zijn we krachtig genoeg om slagvaardig beleid te maken aan beide einden. We hebben voortdurend gesprekken met bedrijven die zich hier willen vestigen. Ook bedrijven in het luxesegment. Die ondernemers voelen nog altijd ruimte om in Leeuwarden een bijzondere zaak te beginnen. Er openen binnenkort een chocolaterie en een winkel in het luxesegment beddengoed. Daarnaast kan iedereen met een goed businessplan in aanmerking komen voor een microkrediet van 34.000 euro.’
De finesses van het ondernemerschap leer je van papa en mama.
‘Klopt. Als je ondernemers als ouders hebt, dan heb je een enorme voorsprong. Ik maak me ook zorgen dat iedereen zomaar een bedrijfje begint. Aan de andere kant: er is, als je scherp kijkt, genoeg werk te vinden. Maar we moeten meer toe naar werk dat een economische grond heeft. De klassieke maak-industrie moeten we weer proberen terug te halen. Als je je best hiervoor doet dan moet dit kunnen. We hebben de mond vol van duurzaamheid, maar dat begrip vervalt op slag wanneer je al je goederen uit China haalt. Kijk eens naar de productie in dat land en naar het transport. Daar moeten we werk van maken.’
Het mkb is de motor, wordt steeds gezegd. Laat het periodiek onderhoud van die motor en de weg waarop die moet rijden niet te wensen over?
‘We hebben gedacht om mkb-noord in te schakelen, maar dat is te ingewikkeld. Aan meedenkers hebben we niks, meedoeners, daar gaat het om. Het gaat niet meer om 40 werkplaatsen in een keer te realiseren, maar het gaat nu vooral één voor één. Ik vind overigens wel dat er soms wat al te gevoelig wordt gedaan onder de middenstand. Dat gedoe rond die feestverlichting in december en dan de suggestie dat we geen oog hebben voor bepaalde delen van de middenstand vind ik overdreven. Die kritiek is niet terecht. Ik zie veel in parkmanagement en dat zou je dan ook moeten instellen voor gebieden in de binnenstad. Daar heb ik gesprekken over met Siem Jansen van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij.’
Er bestaat een venijnige kritiek op je integratiebeleid, raakt je dat?
‘Die kritiek snap ik wel. We hebben 20 miljoen per jaar beschikbaar. 14 miljoen gaat naar gesubsidieerde arbeid, 3 miljoen naar het opstarten van de programma’s en 3 miljoen naar sollicitatietrainingen. Vooral dat laatste krijgt veel kritiek. Ik vind die trainingen noodzakelijk. Sommigen vinden die trainingen vernederend, maar als hen niks nieuws verteld zou worden door die trainers, dan waren ze in de meeste gevallen zelf wel aan de slag gekomen. We hebben al met al toch nog zo’n 140 vacatures.’
Waarom worden de interne vacatures bij de gemeente niet gewoon opengesteld voor iedereen? Laat een frisse wind waaien.
‘In landelijk verband zijn we bezig met een campagne voor nieuwe ambtenaren. Wij adverteren niet in de Volkskrant maar verspreiden aantrekkelijke filmpjes met vrolijke ambtenaren via het internet. In drie minuten zou je eigenlijk moeten kunnen vertellen waar je als gemeente voor staat. Dat kunnen we niet. Als je onze stadsvisie ziet, dan lukt dat niet. Die visie is gestoeld op te veel pijlers.’
Opereren diverse sectoren niet te geïsoleerd? Citymarketing is toch goed te koppelen aan economie?
‘Expeditie Leeuwarden moet veranderen. Daar moet de focus scherper worden gelegd.’
Er is gevraagd of je lijstaanvoerder wilt worden van de PvdA bij de komende gemeenteraadsverkiezingen en je wilde niet.
‘Ha, ha, ha. Ik zal je het precies vertellen. Ik ga nu zeggen wat ik echt meen. In de maand juli ga ik hier over nadenken want het heeft nogal wat consequenties. Voordat ik drie jaar geleden wethouder werd, had ik de keuze: of wethouder van Leeuwarden of een mooie functie als intern adviseur Amerika bij Ahold. Een onmogelijke keuze. Ik heb gekozen voor de stad die ik prachtig vind en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Aan die taak heb ik mij vier jaar verbonden. Ik vind in het algemeen dat je niet te lang in zo’n omgeving moet zitten. Een uitstapje naar het bedrijfsleven trekt ook. Er is in deze periode wel eens wat langsgekomen, maar die afspraak met mijn fractie ligt er. Als wethouder zet je in vier jaar iets meer en in het derde jaar begint het oogsten, daar zijn we nu. Wat ik ga doen, beslis ik in juli. Ik ben vooral bezig met mijn werk en ik ben gevraagd als voorzitter van de commissie die het verkiezingsprogramma gaat schrijven. In juli ga ik voor een maand naar Buenos Aires in Argentinië, daar neem ik lessen tango en Spaans, neem mijn laptop mee en beslis wat ik ga doen.’
Andries Veldman
Meer berichten
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade





