‘Steekhoudende argumenten over Mercurius hebben we niet gehoord’
(tekst: brief kwartiermakers Dieuwke Kroese en André Minkema aan raadsleden Leeuwarden)
Geachte raadsleden.,
Na alle commotie om de te verlenen zendmachtiging voor een lokale omroep in Leeuwarden hebben wij, Dieuwke Kroese en André Minkema gemeend om alle zaken eens even met een ‘zakelijk’ en ‘ontnuchterend’ oog op een rijtje te zetten. U vindt onze bevindingen hieronder. Een korte inleiding lijkt op zijn plaats.
In Juli jl. zijn wij, Dieuwke Kroese en mijn man André Minkema benaderd door het bestuur van MercuriusRTV met de vraag om hulp om de organisatie weer op poten te krijgen. Zonder enige vooroordelen hebben wij ‘Ja’ gezegd. We hebben niet ‘gegoogled’ en zijn er ingestapt om de doodeenvoudige reden dat het pionieren ons in het bloed zit en dat wij, en daar zijn we heel eigenwijs in, de ” klappen van de zweep” kennen. Waarom?
_Dieuwke Kroese:_ -studio sport (TV) -Omroep Felvoland (radio) -Omrop Fryslan (radio) -Omrop Fryslan ( Eindredacteur Nieuws en presentatie, pioniersfase)) -Omrop Fryslan ( Programma leider) -Omrop Fryslan ( projekten radio en TV) -sinds April tijdens reorganisatie vrijwillig de organisatie verlaten en nu ZZP)
_André Minkema:_ -Mercurius RTV -TV Drente ( pioniers fase als cameraman) -Omrop Fryslan ( cameraman) -Omrop Fryslan) (de eerste CAMJO= cameraman/journalist) -Omrop Fryslan (buro-redacteur) -Sinds 2002 eigen bedrijf Foto&Video André Minkema.
_Evert Janse:_ -Radio verslaggever RTV Noord -kwaliteit/instructie/ondernemingsraad IB-groep -Directeur Mercurius RTV -Directeur Oog tv
_Caspar Smids:_ -Programma leider Radio Oog tv -Docent Nederlands -Plaatselijk jeugdwerker -jeugd werker JOP -Programma leider OOG radio -Jeugdwerker Factor Jeugd -Mede initiatiefnemer LEO
Sinds juli zijn wij dus druk bezig om de organisatie en bestuur van Mercurius weer op poten te krijgen. Wat ons tot nu tot toch wel het meest bevreemd is dat geen enkel raadslid ons benaderd heeft over de stand van zaken en wat onze bevindingen zijn. De raadsvergaderingen en commissievergaderingen over mercuriusRTV versus Leo in ogenschouw nemende kunnen wij niet anders constateren dat de discussies vooral geleid worden door emoties, vooringenomenheid en onderbuikgevoelens maar steekhoudende argumenten en feiten hebben we niet gehoord. Tussen alle regels door lijkt vooral het argument :’ Na disse weer een frisse” leidend en één raadslid durfde dit zelfs hardop naar voren te brengen. Naar onze mening een dieptepunt.
_Wat zijn onze bevindingen:_ Wat troffen wij in juli aan? Een groep goedwillende vrijwilligers die zeer betrokken zijn en goede contacten hebben in de regio. Gezamenlijk hebben we lijnen uitgezet om de ingezette weg naar verbetering voort te zetten. Hiervoor hebben wij ook ons netwerk in de mediawereld aangesproken. Daarnaast een bestuur dat in korte tijd de financiën weer op orde heeft gebracht en druk bezig is om weer structuur in de organisatie te krijgen . Een soort van Cambuur 3 jaar geleden die nu in de ere-divisie staan.
_Onze insteek:_
-Nieuws moet core-business zijn en daarop alle energie richten. -Een betaalde leidinggevende kracht is noodzakelijk. Er moet gewoon een coördinator op de werkvloer zijn die de grote lijnen in de gaten houdt en kan uitzetten.
Dit laatste heeft ook de kwartiermaker Piersma geconcludeerd en wat het nieuws betreft waren dit de enige zinnige woorden tijdens de laatste commissievergadering verwoord door Gerben Hoogterp.
_Wat is er tot nu toe bereikt en gedaan en wat zit er in de pen:_ _ _ -Als eerste een presentatrice gezocht, gecoachd en gelanceerd. Lorainne Messak. Een 2de, Klaske Veltman is in opleiding en heeft u een voorproefje van kunnen zien tijdens de commissievergadering. -Nieuws items korter en bondiger en betere cameravoering met name de interviews. -Constructieve redactie vergadering elke maandag waar de lijnen uitgezet worden. Met de middelen van nu is niet meer dan 1 degelijke uitzending per week haalbaar. -Inmiddels 2 workshops georganiseerd voor de vrijwilligers o.l.v Sjoerd Ybema, oud eind-redacteur NOS- journaal, programma leider Omrop Fryslan en eindredacteur cultuur nu met pensioen. Workshops gingen over: wat is nieuws, hoe bouw je een nieuws-item op, hoor en weder hoor en hoe kun je van landelijk nieuws een leuke lokale insteek zoeken. Nieuws ligt op straat. -Diverse taken verdeeld onder de vrijwilligers om de organisatie structuur verder te verbeteren -Aanschaf belichting voor nieuws uitzending -Aanschaf nieuwe camera.
_Op de achtergrond:_ Door alle toestanden rond de zendvergunning is 90% van Dieuwke haar tijd gegaan naar vergaderingen, overleggen en raadsleden bellen en informeren.
André heeft de taak op zich genomen om de hele technische structuur door te lichten en zijn er stappen ondernomen om mercuriusRTV in een nieuw jasje te steken. Wat wij tegen kwamen was een allegaartje van (onbetrouwbare) bedrijfjes en instellingen waar de website, de uitzendmodule, de email-accounts, twitter, facebook etc etc ondergebracht waren. Storingen in uitzendingen, kabelkrant die op zwart gaat en radio uitzendingen die soms wegvallen. Dodelijk voor een omroep.
_De mediahub:_ Begin oktober zijn wij in contact getreden met de OLON= organisatie van overkoepelende lokale omroepen Nederland. Zij bieden de zgn mediahub, een module waar alles wat betreft website, uitzending, facebook twitter gekoppeld is. De contracten zijn getekend en alles is in in gang gezet om rond 15 januari de lucht in te gaan. Helaas niet eerder maar dit kost nu eenmaal tijd. Alle uitzendingen verlopen straks vanuit Hilversum en alleen zij zijn verantwoordelijk voor alle technische aspecten. Nu verloopt de uitzending vanuit Leeuwarden (Crystallic) maar zijn de technische problemen te groot. Alle berichtgeving is straks aan elkaar gekoppeld. Verschijnt er iets op de kabelkrant dan is dit ook meteen te zien op twitter, facebook en website. Mocht het u interesseren: -http://www.olon.nl/ -http://www.doelgroep.tv/ Hier zijn een groot aantal voorbeelden te vinden van lokale omroepen die gebruik maken van de mediahub.
_Een nieuw jasje:_ Doel is om rond 15 januari te starten met een ‘nieuw’ Mercurius. Nieuwe lay-out en logo. Door de tijdsdruk is het verrassingseffect helaas al wat weg maar in de bijlage vindt u een voorproefje van de nieuwe website, logo en dus ook de vormgeving voor facebook en twitter en andere social media. Hierbij de link naar de nieuwe leader die alvast gemaakt was voor na de herindeling maar is er vandaag voor het eerst uit gegaan.
_Radio_ De radio moet ook onderhanden genomen worden en er moet een duidelijke programmering komen met in ieder geval elk uur een nieuws up-date. Stand van zaken: hier hebben we nog geen tijd voor gehad. Eerlijk is eerlijk.
_Advertentie- inkomsten:_ Ook hier zullen stappen gemaakt moeten worden maar is geen taak voor vrijwilligers. LEO gaf aan hier iemand voor in dienst te nemen maar dat lijkt ons zonde van het geld. Onze insteek gaat naar het inschakelen van een reclame -buro dat op provisie basis advertenties gaat verkopen. No-cure no Pay.
En zo komen we toe aan de zakelijk argumenten die wij u willen meegeven om een weloverwogen besluit te nemen. Als eerder aangegeven hebben wij in alle discussies het zakelijk aspect gemist. Heeft u enig idee wat het opstarten van een lokale zender kost? Alleen al de aanschaf van een zendmast. Hier hebben wij nog niemand over gehoord. Mocht het zo zijn dat de vergunning gegund word aan LEO ligt het niet in de lijn van verwachtingen dat Mercurius de zendmast , camera’s en alle ander apparatuur gaat verkopen. Over 5 jaar kan er weer een vergunning worden aangevraagd en misschien liggen er wel mogelijkheden om aan te sluiten bij een commerciële club.
En dat is wat we dus echt niet voorstaan en willen en daarmee komen wij op wel het belangrijkste punt dat wel even aangestipt is door de heer Van der Molen van het CDA, maar waar nauwelijks op in is gegaan en waar LEO en Mercurius wel lijnrecht tegenover elkaar staan. De toekomst.
_Omrop Fryslan:_ _ _ In alle telefonische gesprekken met raadsleden heeft Dieuwke keer op keer gehamerd op het toekomstperspectief van de lokale en regionale omroepen. Medialand is in beweging. Het zal u niet zijn ontgaan dat ook de regionale omroepen het moeilijk hebben en er mensen bij bosjes worden ontslagen. Het ligt in de lijn van de verwachting dat Omrop Fryslan nauwe samenwerking gaat zoeken met de lokale omroepen in de provinsje. Dit om de eenvoudige reden dat; a: er een uur gevuld moet worden b: het kosten besparend is om nog meer gebruik te maken van de lokale correspondenten die items kunnen maken.
LEO kiest duidelijk niet voor samenwerking met de Omrop. Hun beleidsplan zegt wel ja maar hun daden zijn nee. Dit blijkt wel uit hun eerste toch wel tendentieuze berichtgeving op de website (=bijlage) en het feit dat zij als huisvesting onderdak zoeken in Grou bij de voormalige studio van Boarnsterstim. Hier komen we zo op terug. Het ligt in de verwachting dat alle lokale omroepen van Fryslan straks opgenomen worden in een soort van raamprogramering/ samenwerkingsverband bij Omrop Fryslan. Zie u het al voor zich? Alle omroepen behalve die van de hoofdstad. Dit ter overweging.
_De huisvesting:_ Bovenstaande wordt bevestigd door het feit dat LEO kiest voor huisvesting in Grou in de voormalige studio van Boarnsterstim. Een vreemd besluit. Niet alleen omdat het niet logisch is qua reisafstand naar Leeuwarden waar toch het meeste gebeurd maar praktisch ook niet handig. Wordt u uitgenodigd voor een studio gesprek moet u helemaal naar Grou vliegen. Wie het ook wordt, het ligt voor de hand om huisvesting te zoeken bij Omrop Fryslan. Wij zijn daar bekend en de complete eerste verdieping staat helemaal leeg en is te huur. Mocht de vergunning naar Mercurius gaan dan zal de eerste stap zijn om met de Omrop in overleg te treden voor huisvesting aldaar. Deze gesprekken waren al gaande maar zijn afgebroken door het hele gedoe om de zendmachtiging.
Wat dit aspect betreft vragen wij u toch om hier eens objectief over na te denken en al het voorgaande in overweging te nemen met name wat betreft de enorme kapitaalvernietiging mocht LEO de zendmachtiging krijgen:
-Bij de Omrop ligt een complete zeer professioneel infrastructuur, radio studio’s, tv studio’s alles is daar voorhanden. -input, persberichten, correspondenten tipgevers etc etc. -vakkennis die gedeeld kan worden met de vrijwilligers. -uitstekend bereikbaar en goede uitvalsbasis voor de HELE gemeente Leeuwarden.
Nog meer?
Vast wel maar dit lijkt ons genoeg voer om alles nog eens te overdenken. Als oud vrijwilliger van Mercurius, waar ik mijn succesvolle loopbaan ben begonnen, en later beide werkzaam bij de Omrop ligt ons hart bij deze partijen. Als wij er geen heil in zouden zien hadden wij ook niet een convenant op durven te stellen zoals wij die de raad hebben voorgesteld.
_Onze rol mocht Mercurius de vergunning gegund krijgen:_
Wij zijn niet op zoek naar een baan dus nee wij ambiëren geen baan bij de lokale omroep. Wel zullen wij op de achtergrond actief blijven en zal André toe willen treden in een nieuw bestuur. Ook zullen wij al onze expertise en uitgebreid netwerk in de regio aanwenden om Mercurius weer tot een succes te maken. Dit omdat wij geloven in een Mercurius dat samenwerkt met de Omrop.
Veel succes met uw weloverwogen advies
Groet,
Dieuwke en André
Reactie Harry Drent
Over het stuk van Dieuwke Kroese en Andre Minkema aan de raadsleden van de gemeente Leeuwarden over de voordracht van de raad aan het Commissariaat van de Media voor een nieuwe zendmachtging in de gemeente kan veel, heel veel worden gezegd, maar wat in ieder geval pertinent onjuist is, is dat zij de ‘kwartiermakers’ bij Mercurius zouden zijn of zijn geweest. Die rol was weggelegd voor Theunis Piersma uit Witmarsum die daartoe door de raad is aangezocht en benoemd. Met het publiceren van zijn eindrapport aan de raad in de commissievergadering van 9 december jl. zit zijn taak er op. Kroese en Minkema zijn niet meer of minder dan goedwillende vrijwilligers, die hun beste krachten aan een op stervens na dode lokale omroep wijden.
Aanvulling: de term ‘kwartiermakers’ is afkomstig van de redactie (het was de enige toevoeging aan het stuk)
Meer berichten
- Britse doofpotschandaal, waarbij we de onthullende cijfers achter de 250.000 slachtoffers blootleggen
- Het is niet de bedoeling dat u denkt dat JA21 een vriendenclub is
- Welzijnscoach bekijkt wat er nog wel kan (nadat huisarts niks kan vinden)
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten




