Meer Kamerleden? Kijk naar Duitsland! – Berekening Van Meegdenburg klopt niet (aanvulling)
(tekst: ingezonden)
Meer Kamerleden noodzakelijk?
De Tweede Kamer pleit al geruime tijd voor uitbreiding van het aantal leden. De alsmaar toenemende hoeveelheid werk noopt daartoe. In tegenstelling tot de krapte op de arbeidsmarkt voor mensen die een echt vak hebben geleerd staan sollicitanten voor een plekje op het kamerpluche in de rij. Kijk straks bij de aanstaande verkiezingen maar eens op de kandidatenlijst. Die heeft de omvang van een rol behangpapier. Maar is uitbreiding wel nodig?
Ik zie Kamerleden beweren dat de tekorten in het onderwijs, de zorg, de kinderopvang als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen als al die deeltijdwerkers een paar uurtjes meer zouden gaan werken. Als ze dat zelf ook eens gingen doen?
Per jaar maanden reces. Nu staat alles nagenoeg stil omdat ze campagne moeten voeren. Laten ze van hun verlof eens 20 % afdoen. Dat levert al een tijdwinst op van omgerekend 30 Kamerleden. En als de dames en heren ook eens kritisch zouden kijken naar de prioriteiten binnen hun tijdsbesteding. Dat kan een tijdsbesparing opleveren van minimaal 10 % schat ik. Weer 15 Kamerleden. Hoe ik hieraan kom? Kijk dinsdags naar het vragenuurtje en kijk eens een tijdje naar de rechtstreekse uitzendingen uit de Tweede Kamer. Zie waarmee ze zich bezighouden. Vaak tenenkrommend. Kijk naar het aantal moties. Dit jaar gaan we over de vijfduizend waarvan het merendeel rechtstreeks naar de papierversnipperaar wordt verwezen. En de vaak zinloze vragen die worden gesteld. En dit alles kost handen vol geld aan ambtenarensalarissen.
Maar leveren meer volksvertegenwoordigers een beter landsbestuur op? Even een rondje langs de velden.
Duitsland kent een klein aantal volksvertegenwoordigers. Acht (8) per één miljoen inwoners. Nederland 13 per miljoen, evenals Spanje en Frankrijk.
Italië heeft 59,2 miljoen inwoners en een volksvertegenwoordiging van 945 leden. Dat is 16 per miljoen. En dan Portugal, Tsjechië en Griekenland met respectievelijk 22, 26, en 28 leden per miljoen. En laat dat nu net de landen zijn waar het een financiële puinhoop is. En waar we via Europa scheppen met geld in de bodemloze putten blijven werpen. Mijn voorzichtige conclusie is: hoe meer volksvertegenwoordigers, hoe beroerder het land ervoor staat.
Dus laten we eens kijken hoe die Duitsers dat flikken. Met het kleinste parlement het meest welvarende land. Dus mijn conclusie: niet het parlement uitbreiden, maar halveren en een forse kiesdrempel hanteren. Dan houden we al die politieke avonturiers met hun minimale fracties buiten de deur. Ze kosten ons handenvol geld en dragen niets bij behalve zand tussen de tandwielen. En dan kunnen er eindelijk weer eens meerderheidskabinetten worden geformeerd en zijn we af van die langdurige coalitieonderhandelingen met splinterpartijtjes, die leiden tot zoveel water in ieders wijn dat niemand die nog lust.
Gert van Meegdenburg
Leeuwarden
==================
(tekst: ingezonden)
Van Meegdenburg vindt dat de Tweede Kamer met 150 leden groot genoeg is (Liwwadders 29 oktober). Hij hanteert daarvoor een even eenvoudige als absurde rekenregel: het aantal volksvertegenwoordigers per miljoen inwoners. Hij voert daarbij Duitsland op als lichtend voorbeeld. Volgens van Meegdenburg heeft Nederland 13 volksvertegenwoordigers per één miljoen inwoners en Duitsland maar 8. Alle reden dus om het aantal leden van de Tweede Kamer te laten bij wat het is. Maar beide getallen kloppen niet, de ene helemaal niet en de andere niet helemaal. Duitsland heeft per één miljoen inwoners 8,9 volksvertegenwoordigers en niet 8. Nederland heeft niet 13 volksvertegenwoordigers per één miljoen inwoners maar 8,4 volksvertegenwoordigers (150/17,9 mln). Duitsland en Nederland ontlopen elkaar dus niet zoveel. Deze rekenregel voor het bepalen van het aantal parlementszetels is echter absurd.
Neem de VS. Het Huis van Afgevaardigden in de VS telt 435 zetels en de VS heeft ongeveer 332,6 miljoen inwoners; 1,3 volksvertegenwoordiger per één miljoen inwoners. Zou je dat aantal voor Nederland als maatstaf nemen dan zou de Tweede Kamer uit ongeveer 24 leden moeten bestaan i.p.v. de huidige 150. Dat is wel een beetje krap. Een absurde maatstaf dus want hij leidt tot een absurde uitkomst. Moet het aantal leden van de Tweede Kamer uitgebreid worden: ja dat moet, maar wel met een herziening van het stelsel waarbij de Eerste Kamer wordt opgeheven. Die 75 zetels moeten worden toegevoegd aan de 150 van de Tweede Kamer. Een deel van die zetels moet vervolgens anders (regionaler) verkozen worden door middel van een tweede stem die uitgebracht kan worden. Dit is niet door mij niet bedacht, maar door Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Leidse universiteit. Een beter idee dan de redenering van Van Meegdenburg.
O. Hel
Leeuwarden
Meer berichten
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade
- Eerste Kanaalsbrug ligt weer tussen de Emmakaden
- De kunst van het afleiden – Verantwoording is een last die men liever niet draagt
- Digital News Report: Interesse en vertrouwen in nieuws daalt
- Kersvers raadslid Ivo van der Meer nu al met handen in het haar
- Ik ben belast met het openen en dichten
- Hogere prijzen veranderen vakantiekeuzes, niet de behoefte aan vakantie
- Aandeel woonlasten in inkomen hoogst voor starters in private huurwoning
- Middelgrote hond Bobik is een kleine ode aan Leeuwarden
- Etiquette-experts over zomerkleding op werk: slippers zijn een absolute no-go
- Meer dan twee derde van mkb’ers kampt met onbetaalde facturen
- Jaap Stalenburg: Het echte examen voor PRO wordt afgenomen in Heerenveen
- Overzichtstentoonstelling Henk Mual (1932-2015) in Museum Arnhem





