Een levende kerstboom op het Wilhelminaplein
(tekst: via Linkedin)
Een levende kerstboom op het plein
Het Wijkpanel Binnenstad Leeuwarden en Stichting Binnenstadsmanagement Ellen Seerden kwamen bij ons dat ze graag een grote kerstboom op het plein zouden willen hebben. Liever een grotere dan elk jaar weer acht kleinere omgezaagde bomen.
Gezien onze ervaring met Bosk vonden wij dat we niet elk jaar een boom van 20 jaar of ouder moesten omzagen, maar juist eentje gebruiken die we door konden geven. Drielanden Bomen leverde een 10 meter hoge Nordmann spar die met kluit was opgekweekt en regelmatig verplant.
Deze is speciaal in een bak gezet samen met een aantal bedrijven en de buitendienst. De boom kan hier 3-5 jaar, afhankelijk van zijn gezondheid, in blijven staan. Na kerst gaat de boom “overzomeren” bij onze buitendienst. We houden de gezondheid van de boom goed in de gaten met onder andere sensoren.
Na die jaren gaan we de boom een definitieve plek geven in de gemeente en kan er een andere kerstboom in de bak. Deze boom kan dan verder groeien en oud(er) worden op een mooie plek in een wijk of dorp.
Een voorwaarde was dat de boom zoveel mogelijk mensen blij zou maken. Juist een baken van positiviteit tussen al het negatieve nieuws.
De boom moest daarom een echt “wow effect” hebben en mensen samenbrengen. De boom is met duizenden Led lampjes op een unieke manier verlicht. Deze laten we in de boom hangen de komende jaren. Zolang dat kan qua boom en groei.
De gezondheid van de boom staat voorop. Hoewel een boom in een bak uiteraard nooit ideaal is. Maar wel minder slecht dan een boom een paar weken gebruiken en daarna versnipperen.
We hebben er bovendien een goed doel aan gekoppeld voor Quiet Leeuwarden. Zij helpen mensen op maat in de gemeente die leven in stille armoede https://lnkd.in/ejGsnKZB
Een hele mooie samenwerking tussen ondernemers, bewoners, Visit Leeuwarden en de Gemeente Leeuwarden .
De boom staat er sinds gisteravond. En hoe wordt er op gereageerd? Een video van Visit Leeuwarden op Instagram en Facebook is binnen 24 uur al 74.000 keer bekeken en er worden allemaal positieve reacties gegeven. En er zijn al honderden kinderen die op de foto zijn gegaan met de boom. Het doel om zoveel mogelijk mensen blij te maken lijkt dus te lukken!
Meer berichten
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade
- Eerste Kanaalsbrug ligt weer tussen de Emmakaden
- De kunst van het afleiden – Verantwoording is een last die men liever niet draagt
- Digital News Report: Interesse en vertrouwen in nieuws daalt
- Kersvers raadslid Ivo van der Meer nu al met handen in het haar
- Ik ben belast met het openen en dichten
- Hogere prijzen veranderen vakantiekeuzes, niet de behoefte aan vakantie
- Aandeel woonlasten in inkomen hoogst voor starters in private huurwoning
- Middelgrote hond Bobik is een kleine ode aan Leeuwarden
- Etiquette-experts over zomerkleding op werk: slippers zijn een absolute no-go
- Meer dan twee derde van mkb’ers kampt met onbetaalde facturen
- Jaap Stalenburg: Het echte examen voor PRO wordt afgenomen in Heerenveen
- Overzichtstentoonstelling Henk Mual (1932-2015) in Museum Arnhem
- Drink je glas leeg, zeg ik. Ik sluit de tent. Dan kan ik nog net in Harlingen de laatste boot terug naar Terschelling halen
- PowNed de Jack Russell van Hilversum
- Gerenoveerde 1e Kanaalsbrug dinsdag terug in Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Het fietspad van 2026 is ontworpen voor de fiets van 1990
- Meer mensen stromen bijstand in dan uit
- Onderzoek: Waddeneilandbewoners hebben goud in handen – merk Vlieland het meest waard
- Aan de Amsterdamse Herengracht wordt Gert-Jan Dröge node gemist
- Musk bijna biljonair, verdient $1 miljoen per minuut. Rijker dan 46% van wereldbevolking
- Lara Kool nieuwe Havendichter van Leeuwarden





