Misschien moeten we Groningen maar onder water zetten
(tekst: ingezonden)
Onderhoud met de NAM (Dhr. Henk Koop)
Doelstelling: onderhoud met de NAM over de ernstig beschadigde boerderij c.q.
woonhuis en schuren te Zijldijk.
Aanwezig: namens NAM dhr. Henk Koop, namens gedupeerde SB met als adviseur BJ
Plaats en datum: hotel-restaurant Spoorzicht te Loppersum. Woensdag, 19 maart
2015.
Het gesprek
Dhr. Henk Koop verklaarde dat hij ruim 35 jaar bij de NAM werkt. Eerst grondverwerving
voor boorlocaties en etc. Nu: schadegevallen vanwege de enorme hoeveelheid schade die in
het noorden door de ongelijkmatige bodemdaling en aardschokken is veroorzaakt.
BJ opende het gesprek en wilde het in twee stukken splitsen: het woonhuis en de schuur.
BJ deelde mee dat het woonhuis ernstig beschadigd is, door c.q. bodemdalingen en
aardbevingen. Het schadeperceel ligt op een steenworp afstand van de aardschok van
Huizinge. BJ heeft hierover eerder met dhr. Henk Koop contact gehad en daar is afgesproken
dat BJ gezamenlijk met iemand van bouwbedrijf Lont een inspectie zou doen zowel in het
voorhuis als in de schuur en rondom. Er is toen gebleken dat het woonhuis zeer ernstig
beschadigd is, wat ook reeds in een eerdere mail is meegedeeld aan de NAM c.o. dhr. Henk
Koop.
De situatie
De ernstige situatie bij gedupeerde is binnen hun gehele familie besproken. De dochters, de
zoon en de moeder. Het woonhuis is door gedupeerde voorgedragen voor herbouw, terwijl
we voor de immense schuur een andere bestemming in ons hoofd hebben. Dhr. Henk Koop
antwoordde hierop dat hij alleen over de schade door aardschokken ging en niet over de
schade door bodemdaling, omdat de bodemdalingschade een kwestie is voor de Commissie
Bodemdaling. BJ deelde toen mede dat hij niet begreep dat bodemdaling en aardschokken
twee afzonderlijke thema’s waren. Je krijgt natuurlijk eerst bodemdaling (al sinds de
tachtiger jaren) en grondspanning, daarna aardschokken die scheurvorming in de gebouwen
tot gevolg hebben.
2
Het antwoord van de NAM
Dhr. Henk Koop deelde mee dat de NAM d.m.v. allerlei testen kijkt wat de beste methode is
voor herstel of vervanging. Hij deelde mee dat hier nog geen enkele regelgeving voor is en
ook dat het een enorme klus is. Zelfs voor de 3.000 huizen die voor dit jaar op het
programma staan. Hij zei dat het onmogelijk is om dit programma nog in 2015 te realiseren.
Vervolgens zei hij dat het herstel van de veroorzaakte schade in Groningen enkele tientallen
jaren zal innemen. Ook deelde hij mee dat de hele provincie geconfronteerd wordt met de
schade ten gevolge van de bodemdaling en aardschokken, inclusief de stad dus wel te
begrijpen. Hierop vroeg BJ: “Waarom haal je dan ook rechtstreeks onder de stad 2 miljard
m³ gas weg?” Zijn antwoord was: “Het maakt niet uit, de hele provincie Groningen is een
groot gasveld en het maakt niet uit waar je het gas weghaalt.” Daarna zei hij op een zeker
moment terwijl hij zich liet ontvallen: “Dit is zo’n immense klus, dat we er over gedacht
hebben om het hele aardbevingsgebied onder water te zetten.”
Terugkomende op het voorhuis van de boerderij van gedupeerde. Dhr. Henk Koop wilde
over dit onderwerp geen enkele toezegging doen, behalve om deze week te laten uitzoeken
of er een risicoanalyse is gemaakt van de woning bij komende aardschokken. Hierover zal hij
in week 13 een mededeling doen aan BJ, dit in overleg met gedupeerde. Mocht deze
risicoanalyse er niet zijn, dan zal dit alsnog moeten gebeuren.
Aardschokveilig bouwen
BJ stelde dat steeds gesuggereerd is dat er nog een behoorlijk sterkere aardschok (tussen 5
en 7 op de schaal van Richter) te verwachten valt. Hieraan voegde hij toe dat de kans zelfs
op 15% is geschat. BJ stelde de vraag: “Hoe kijk je tegen de veiligheid van de Groningers aan,
met in acht genomen de hiervoor gesuggereerde kans op een ernstige aardschok?” Dhr.
Henk Koop zei hierop: “De NAM gaat er vanuit dat bij een ernstige aardschok de bewoners
veilig hun huis moeten kunnen verlaten, zonder hierbij letsel op te lopen.” Achteraf gezien is
deze voorstelling van veiligheid onverantwoord. Te meer omdat tot dusver de meeste
aardschokken bij nacht hebben plaatsgevonden. Ook deelde hij mee dat de NAM op dit
moment in het hele aardgaswinningsgebied (aardschokkengebied) medewerkers heeft lopen
van de NAM, om alle gebouwen op te nemen om een risicotaxatie te maken. Dhr. Henk
Koop, gedupeerde en BJ hadden op dat moment een uur volgepraat (van 16.00 tot 17.00). Ze
namen afscheid van elkaar en Dhr. Henk Koop wilde de consumpties voor zijn rekening
nemen.
w.g. BJ (rapporteur)
Meer berichten
- Britse doofpotschandaal, waarbij we de onthullende cijfers achter de 250.000 slachtoffers blootleggen
- Het is niet de bedoeling dat u denkt dat JA21 een vriendenclub is
- Welzijnscoach bekijkt wat er nog wel kan (nadat huisarts niks kan vinden)
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten




