‘Serious gaming heeft perspectief maar mist professionalisme’
(tekst: webblogger Wietse Elzinga)
Serieus spelletje spelen?
December 13, 2014
Na paradepaardje GameShip stopt nu ook GameAcademy, zo las ik op Liwwadders.nl. GameShip was een geavanceerde studio voor het ontwikkelen van serious games, ging failliet en maakte met hulp van de NHL Hogeschool een doorstart in de gedaante van GameAcademy. Nu de subsidiecenten verbruikt zijn dreigt de studio kopje onder te gaan.
Ik kan mij de opening van GameShip nog goed herinneren vanwege het feit dat de opening werd verricht door een tv-persoonlijkheid die een one-man show hield over zichzelf. Geen woord destijds over de relatie tussen de apparatuur en de opkomende bedrijfstak. GameShip ging ten onder aan een matige bedrijfsvoering en te hoge tarieven voor startende bedrijfjes. Of zo’n studio nu echt nodig is kan ik niet goed beoordelen, ik heb weleens gekeken wat er nodig is om met serious gaming aan de slag te gaan. Daar is het overigens ook bij gebleven, ik ben zelfs niet voor creatief boekhouden in de wieg gelegd. Games hoef je niet elke keer vanaf nul te ontwikkelen, er bestaan in de vorm van open source software game engines. Ik heb geen uitputtend onderzoek gedaan, mijn voorkeur zou uitgaan naar een game engine genaamd jMonkey, te vinden op http://jmonkeyengine.org . Geschreven in ‘s werelds meest gebruikte pogrammeertaal Java, te gebruiken op elk besturingssyteem en voorzien van een commercieel vriendelijke licentie. In gebruik bij grote spelers, bewezen technologie die verder wordt ontwikkeld en boeken om een beginner op weg te helpen. Een computer is het enige dat nodig is om te kunnen starten, iedereen zou zo aan de slag kunnen.
Toch ontstaat er vooralsnog weinig nieuwe bedrijvigheid. Een deel van het probleem is dat het reguliere bedrijfsleven onbekend is met de mogelijkheden van serious gaming. Het woordje serious is toegevoegd aan gaming om het te onderscheiden van spelletjes om de tijd te doden, maar dat is niet voldoende om bedrijven over de streep te trekken om opdrachtgever te worden. Wanneer mensen iets spelenderwijs leren dan beklijft dat beter dan wanneer iemand voor de klas dat vertelt. Naarmate mensen steeds vaker in hun werkzame leven wat nieuws zullen moeten leren is er voor serious gaming een mooie toekomst weggelegd. Vooropgesteld dat de makers van een game aannemelijk kunnen maken dat het spelen van het spel tot het verwerven van de gewenste kennis en vaardigheden leidt. Voor de opdrachtgever is het een gewone investering met een beoogd rendement. Voor zover ik de branche ken heeft de sector nog een iets te hoog spielerei-gehalte. Lectoren verbonden aan de NHL Hogeschool onderkennen dat en zijn bezig adequate opleidingen van de grond te krijgen.
Kortom, serious gaming heeft perspectief en moet eerst op een aantal fronten een professionaliseringsslag maken voordat er veel nieuwe bedrijvigheid zal ontstaan. In deze jonge bedrijfstak heb je de onvermijdelijke avonturiers waarmee je zoals blijkt lelijk het schip in kunt gaan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Na paradepaardje Gameship stopt nu ook GameAcademy
Gepubliceerd op 11 december 2014, Categorie: Actueel, (0) reactie
Na het debacle met Gameship, dat een miljoenenverlies opleverde, sluit opvolger GameAcademy binnenkort ook de deuren aan de Willemskade in Leeuwarden. Het geld is op. GameAcademy werd in de lucht gehouden door een subsidie van 5 miljoen euro van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Gameship was ooit het paradepaardje op gebied van de Friese gamesindustrie.
Directeur Albert Sikkema van GameAcademy toonde zich vanmiddag weinig optimistisch over de voortgang van zijn instituut dat het centrum vormt voor de gamesindustrie. GameAcademy is gelieerd aan de NHL. Volgens Sikkema zijn er twee mogelijkheden voor een doorstart: ‘De lectoren van de NHL zullen dit moeten oppakken of gevangenis De Blokhuispoort.’ Bij voortzetting door de laatste ‘instelling’ verwacht de directeur dat hier ook hobbels zijn te nemen. ‘Daar zullen de bedrijfjes binnenkort ook een marktconforme prijs moeten betalen voor hun verblijf in de gevangenis. Dan wordt het een heel ander verhaal.’
To The Next Level, het evenement waarmee de GameAcademy vandaag in het Fries Museum pronkte, zal in het vervolg mogelijk een niveau lager blijken te zijn. Wat vleugels had moeten krijgen lijkt nu in een glijvlucht naar beneden te duikelen.
Bij de game Need For Justice bleven de verwachtingen ook achter bij het resultaat, zo vertelden Remco de Rooij (Triangle) en Thijs Helfrich (Wildsea). Bij dit politiële spel toonden de opdrachtgevers op het laatste moment het bij automobilisten bekende signaal Stop Politie. De politie trok de stekker uit het project. Het betekende het einde van het project waaraan drie jaar was gewerkt. Tijdens de presentatie werd een onopgeloste moord getoond (De Duivenmelker) waar leken mee mochten stoeien. De moord bleef onopgelost, maar De Rooij en Helfrich waren onverbeterlijk enthousiast over het resultaat.
Wat is nu de spin-off als het om echte werkgelegenheid gaat?, wilde Harry Zengerink weten. Het voormalige hoofd CMD van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden kreeg geen helder antwoord op zijn vraag. ‘Wij hebben onze waardepropositie kunnen verbeteren’, aldus Remco de Rooij. ‘Liggen alle rechten van het spel bij de politie?’ Antwoord: ja. Thijs Helfrich kon hieraan weinig positiefs toevoegen. Hij was eerder directeur van het failliete Gameship.
Sikkema gaf desgevraagd toe dat er een beperkt aantal namen cirkelde rond het gratis geld waarmee veel games werden ontwikkeld. Bedrijven als Triangel en Grendel Games stonden immer vooraan in de rij. Instituten als de NHL fungeerden uit prestigieuze motieven veelal als een soort tankstation voor particuliere ondernemingen.
Meer berichten
- Britse doofpotschandaal, waarbij we de onthullende cijfers achter de 250.000 slachtoffers blootleggen
- Het is niet de bedoeling dat u denkt dat JA21 een vriendenclub is
- Welzijnscoach bekijkt wat er nog wel kan (nadat huisarts niks kan vinden)
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten




