Hoezo, overlast van Schaaf City Theater in het Speelmanskwartier?
(tekst: ingezonden)
Hoezo, overlast van Schaaf City Theater in het Speelmanskwartier?
Wat moet het zo langzamerhand op Bij de Put en omstreken een onleefbare situatie zijn geworden, als je de inspreekreacties bij en de ingezonden e-mails aan de gemeenteraad mag geloven. Nu weer die zogenoemde ‘stadsproducer’ – whatever that may mean – Daan Levy en z’n vriendin Marja Nijboer, die op de site van Liwwadders melden, dat zij het volkomen eens zijn met de in de ‘Visie Speelmanskwartier 2020’ opgenomen bepaling, dat Schaaf City Theater, hierna te noemen Salen Skaaf, na 2015 moet sluiten om 23.00 uur.
Zo zijn er nog een paar, die dat vinden: een voormalig topambtenaar van de gemeente, die in de Monnikemuurstraat woont, een echtpaar, woonachtig op de hoek van de Nieuweburen en de Monnikemuurstraat en een stel dat in de Breedstraat woont, recht tegenover Salen Skaaf, een groepje bewoners, dat zich heeft getooid met de weidse naam ‘Werkgroep Speelmankwartier’ (let op het ontbreken van de tussen ‘s’). En nog een buurman van genoemde Levy, die overigens binnenkort gaat verhuizen naar buiten de binnenstad, nadat z’n pand zo’n drie jaar te koop heeft gestaan. Wie zei er ook weer dat de huizen in het Speelmanskwartier onverkoopbaar zijn als Salen Skaaf blijft zoals het is?
Al deze mensen zeggen geweldige overlast te hebben van Salen Skaaf.
Dat kan geen geluidsoverlast zijn, want Salen Skaaf behoort tot de best geïsoleerde muziekzalen in de omgeving.
Dat kan ook geen overlast van bezoekers zijn, want Bij de Put en de Monnikemuurstraat zijn onderdeel van de doorgangsroute van de binnenstad naar NHL, Stenden en Bilgaard. De mensen, die daar gebruik van maken, doen dat zeven dagen in de week, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Bezoekers van Salen Skaaf zijn er eens in de zoveel tijd, en als je wilt weten wanneer, kijk je in de agenda van Skaaf op schaafcitytheater.nl. Komende vrijdag 12 december: boerenrock uit Drenthe met Mooi Wark: höken, höken: OVERLAST.
En, als je je ergert aan al die fietsen, die iedere woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag – buiten de schoolvakanties – op Bij de Put worden gestald, dan moet je je beklag doen bij dansschool Sacco Velt in de voormalige synagoge in de Sacramentsstraat. En die heeft niks, maar dan ook niks met Salen Skaaf te maken. Daan en Marjan hadden dat kunnen weten, als ze zich wat beter geïnformeerd hadden, want ze wonen pas zo’n anderhalf jaar op Bij de Put. Nu ik dit tik, woensdag 10 december, 14.00 uur, worden er alweer tientallen fietsen gestald. Door wie? Door kinderen en hun ouders, die blijkbaar een feestje hebben in de synagoge.
En de drugsoverlast dan? Er huizen twee dealers in de Sacramentssteeg en er is een coffeeshop op de Wortelhaven. Tot voor enkele jaren zat er een coffeeshop, de Zône, in de Breedstraat in de voormalige winkel van Maison Beitske, en er was een coffeeshop, Sacramento, in de Sacramentssteeg. Beide zijn verhuisd naar elders in de binnenstad en de dealers, die er nu zitten, worden door de politie scherp in de gaten gehouden. Heb je daar overlast van? Niet meer of minder dan van de automobilisten, die een zinloos rondje rijden van de Nieuweburen, via de Monnikkemuurstraat, Bij de Put en de Breedstraat weer naar de Nieuweburen toe. Van de coffeeshop op de Wortelhaven valt op Bij de Put niks te merken.
Is er dan geen overlast van Salen Skaaf? Nee, niet overmatig of buiten proporties. Niet meer of minder als wanneer er een film is afgelopen op de Nieuwestad of een theatervoorstelling op het Ruiterskwartier en de zalen leeglopen. Bij een levendig centrum, dat Salen Skaaf nu nog is, hoort een komen en gaan van bezoekers, die de ene keer wat luidruchtiger zijn dan de andere keer. So what!? Als je dorpse stilte verlangt, moet je bijvoorbeeld in Zuideburen gaan wonen of in Techum, niet in het gedeelte van de Leeuwarder binnenstad dat ooit tot het bruisendste van de stad behoorde. Nu zijn alle winkels zo goed als weg, is er nog één café, is er één dansschool en één muziektheater.
Sluiten van Salen Skaaf om 23.00 uur betekent de doodsklap voor het centrum en een aderlating voor de levendigheid van en in de buurt, een buurt, die toch al zo veel te lijden heeft gehad van de geschiedenis.
Harry M. Drent, 28 jaar woonachtig op Bij de Put.
Meer berichten
- Britse doofpotschandaal, waarbij we de onthullende cijfers achter de 250.000 slachtoffers blootleggen
- Het is niet de bedoeling dat u denkt dat JA21 een vriendenclub is
- Welzijnscoach bekijkt wat er nog wel kan (nadat huisarts niks kan vinden)
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten




