Nieuw! – neu! – nouveau! – nuovo! – Politiek op de maandagavond
Einde van serieuze gemeentepolitiek in Leeuwarden
(Ingezonden)
Dit gaat over:
Britt Hendriks
Politiek op maandagavond
Felix van Beek en zijn presidium
Wanhoop en mismoedigheid
Bestuurders als Florijn
FNP-projectiel Tilma
Drie dames
Britt Hendriks
Bij de laatste verkiezingen nam nog amper 40% van de Leeuwarders moeite om een stem uit te brengen. Een echec van de eerste orde. De legitimiteit van de raad is weg. De overgebleven grootste fractie, de PvdA, vierde niettemin op de avond der uitslagen een groot feest, waarbij het jonge raadslid Hendriks de wethouders Deinum en Ekhart voorzag van vergaande “omhelzingen”. Laten we het zo maar even eufemistisch noemen. Troelstra zou zich hierover “fernuverd” hebben. In de campagne was Hendriks gepresenteerd als een verfrissende jongere, en als een nieuwe wind, in partij en stad. We mochten het verbazend gelik allemaal zien. Dat beloofde weinig goeds voor een kritische opstelling. In de zaak Europaplein sloot Hendriks zich braaf aan bij de wethouders. Waarin een nieuw raadslid volgzaam kan zijn. Proficiat, Britt.
Er is van de kant van de fracties of van college van b. en w. naderhand nauwelijks ingegaan op het electorale echec. Men doet of het allemaal maar geaccepteerd moet worden. De blijmoedige Ferd Crone gaat zijn troepen voor. We zijn, met Ferd , altijd optimistisch. Proficiat, Ferd.
Politiek op maandagavond
Aan te nemen valt dat de – heel plotseling aangekondigde en nergens naar behoren toegelichte – omschakeling van de werkwijze van de raad hier toch iets mee te maken heeft. Politiek Forum, of Publiek Forum, zo heet het geloof ik. Meer mogelijkheid voor burgers om “er bij te zijn”, en “mee te doen”, enz. Zo wordt het verhaaltje verteld. De achtergronden komen niet aan de orde. Waar het initiatief vandaan komt, welke andere mogelijkheden bekeken zijn, het blijft raden. In eerste instantie lijkt bedoeld om het weer eens anders te doen. Maar het dictaat van het college-programma, de fractiediscipline, de druk van het college op de coalitiepartijen, dat staat nog recht overeind. In elk geval wordt daar in de presentatie – zoals gezegd blijft die merkwaardig summier – van de nieuwe raadaanpak met geen woord over gerept. Grote kans dus, dat het allemaal voor de bühne is bedoeld. Maar je weet maar nooit.
Felix van Beek en zijn presidium
Het zou in elk geval vanuit de raad zelf moeten zijn gekomen. Zoiets kan niet door b. en w. zijn bedacht. De raad zelf zou dan bij voorbaat voor schut staan. Kortom, een kernvraag: waar komt dit vandaan? We keken even naar de vergaderingen van b. en w. van de laatste tijd. Niet gevonden, maar dat kan aan ons liggen. Het is warm, en zomer, en je hoofd staat er niet altijd even goed. Het zou hoe dan ook vreemd zijn, want de raad gaat over de raad, nietwaar. We keken daarom even naar het presidium, zoals bekend , de wekelijkse vergadering van de fractieleiders. Daar zal zoiets toch uit en te na bediscussieerd zijn. Helaas is via de gemeentelijke website sinds 2009 geen verslag meer te vinden van vergaderingen van dit belangwekkend orgaan. De raadgriffier Felix van Beek zal het te druk hebben met de ondersteuning van de voorzitter van de raad, tevens voorzitter van het college van b. en w., de alomtegenwoordige burgemeester. Verslagen maken voor de burgerij van wat de fractievoorzitters zoal bedisselen, dat moet daaraan ondergeschikt zijn. En het is ook “geheim” verklaard, nietwaar, Felix. Hoezo dualisme?
Proficiat, Felix.
Wanhoop en mismoedigheid
Niet onmogelijk is het ook een uiting van wanhoop, vermomd als de zoveelste nieuwe aanpak. Er moet bij raadsleden, college en ambtenaren sprake zijn van ernstige mismoedigheid. Waar doen we het allemaal nog voor, als de kiezers ons niet meer zien zitten?
3D
De gekte rond de operatie 3D’s onderstreept het nog eens. Alle serieuze landelijke adviesorganen waarschuwen om de beurt, dat deze operatie tot ongelukken moet leiden. Maar alles is nu eenmaal in gang gezet. Niet in de laatste plaats door de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten), die machtsgeil alles ambieert.
Bestuurders als Florijn
Met inzet van bijvoorbeeld de VNG-coryfee Marco Florijn (PvdA). Die verzorgde zelfs even landelijke verkiezingsprogramma’s, terwijl hij zelf nog maar heel kort wethouder in Rotterdam was. Alle tijd daarvoor. Zijn “klus” was geklaard, zei hij onlangs over Rotterdam, na enkele wonderlijke episodes in deze stad. Rotterdam heeft overigens, ook de PvdA zelf, heel weinig inspanningen laten zien om dit – in Leeuwarden binnen zijn partij bejubelde talent – voor partij en stad te behouden. We herinneren ons Florijn voorlopig vooral als oppervlakkig bestuurder, die sinds jaar en dag alle bezuinigingen voor zijn rekening wilde nemen, als deze “domeinen” maar bij de gemeenten terecht kwamen. Mee dankzij hem kan niemand meer terug. Het gezichtsverlies zou te groot zijn. En dan nu maar inzetten op de “participatie” van de burger, die deze bezuinigingen ook op deze manier voor de kiezen krijgt.
Proficiat, Marco.
FNP-projectiel Tilma
De nieuwe raadaanpak mag niet meteen veroordeeld worden. Laten we even zien, wat nu precies de bedoeling is. Vooralsnog overheerst de indruk, dat burgers even een theater mogen opvoeren, in “dialoog” met raadsleden, waarbij uiteraard een projectiel als Tilma (FNP) op alles zal inspringen, behalve op dingen, die de positie van de Friese taal in Leeuwarden vooruit zouden kunnen helpen. Immers, zo zei Tilma bij de start van het vorige college, “ik trek mijn voorstellen op het terrein van de Friese taal in, want dat mag niet te duur worden.” Jan Bearn Singelsma draaide zich weer eens in zijn graf om. Zijn eigen FNP geeft daar, provinciaal en plaatselijk, de laatste jaren meer dan gewone aanleiding toe.
Proficiat, Pier.
Drie dames
Het gaat niet goed komen. Op zoek naar de verslagen van het presidium (geheim, fractieleiders, geheim) stuiten we op de gemeentelijke website op een “Oproep! Vertel hoe Lwd voor elkaar er voor jou uitziet.“ Dat gaat over de 3 grote decentralisaties. “Meedoen, eigen kracht, participatie en elkaar helpen is heel belangrijk binnen de 3 D’s. Leeuwarden gaat de veranderingen tegemoet onder de naam: LWD Voor Elkaar.”
En zo reutelt het nog even – van begin tot eind zonder welke relevante informatie ook – door. De burger als kleuter in de klas. Er komt – zo horen we – een website LWD Voor Elkaar. Je mag een verhaaltje inleveren. En je kunt een prijsje winnen.
We hebben ons laten vertellen, dat drie dames van een bureau ingehuurd zijn om dit “project” te lanceren, en te voltooien. Het is kwalijke propaganda, dat hieruit gaat komen. Afkappen dus.
Proficiat, Thea, en de drie dames.
Met vriendelijke groeten
A. de Boer
Meer berichten
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade
- Eerste Kanaalsbrug ligt weer tussen de Emmakaden
- De kunst van het afleiden – Verantwoording is een last die men liever niet draagt




