Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
(tekst: ingezonden)
Hoera! Vrij reizen!
Een cadeautje van onze regering. U mag een maandabonnement kopen voor het luttele bedrag van € 49. U mag daarmee reizen in de daluren, zo vaak en waarheen u maar wilt. Geweldig aanbod dus.
De regering schijnt daar honderd miljoen euro van ons belastinggeld in te steken. Dit jaar, afhankelijk van het succes zal besloten worden deze fopspeen te verlengen. Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
Trump sleurde ons mee in een oorlog in het Midden-Oosten. Gevolg: de aanvoer van olie en gas vanuit de Golfstaten kwam tot stilstand. Gevolg: de prijzen van motorbrandstoffen en gas voor verwarming reizen de pan uit. Net als de kosten voor levensonderhoud, niet meer op te brengen.
Huishoudens raakten in de problemen en kwamen in verzet. Een beroep op de regering om hier iets aan te doen leverde niks op. Behalve de reactie van onze Minister President, die vanuit een ver buitenland liet weten dat de energiecrisis eigenlijk een zegen was. Hierdoor zou de energietransitie in een versnelling raken. Weg met de fossiele brandstoffen. En dat is wat een brede meerderheid van de bevolking kost wat kost wil volgens onze President.
Dat treinabonnement zou mensen ertoe verleiden de auto te laten staan en de trein te nemen naar hun werk. Ook weer goed voor het klimaat.
Het brede verzoek om de prijzen aan de pomp te verlagen werd afgewezen. Dat zou de schatkist teveel kosten. Bovendien zouden mensen die hoge prijzen best konden betalen daarvan profiteren. En dat kan natuurlijk niet, we gaan de rijken niet spekken. En verlaging van btw op de boodschappen? Dat kost ook teveel. Nee, er zou maatwerk worden bedacht. En dat hebben we nu. Goedkope treinkaartjes tijdens de daluren.
Geweldig, als je een baan hebt met een bescheiden loontje. En toevallig moet werken tijdens de daluren, dus tussen negen en vijf. En je je werkplek niet per trein kunt bereiken. En dus een autootje nodig hebt. Al schrijvend komt mij een oude definitie van de trein boven: ‘Een vervoermiddel dat vertrekt van de plek waar je niet ben, op een tijd die je niet uitkomt, naar een plaats waar je niet moet zijn’. Als je van deze ‘compensatie’ wilt genieten moet je betalen met geld dat je niet hebt. Omdat je dat geld hard nodig hebt om je gasrekening en je levensmiddelen te kunnen betalen.
En wat zien we nu? Er is een stormloop op de kortingskaarten. De website van NS is vastgelopen vermeldt het journaal. Ik ben benieuwd wie de profiteurs zijn van deze regeling. Lui die vrije tijd en geld zat hebben om uit te geven aan leuke dingen denk ik. Maar vast niet de huishoudens die het meest lijden onder de exorbitante kostenstijgingen, mede veroorzaakt door overheidsbeleid.
Gert van Meegdenburg
Leeuwarden
Meer berichten
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade
- Eerste Kanaalsbrug ligt weer tussen de Emmakaden
- De kunst van het afleiden – Verantwoording is een last die men liever niet draagt
- Digital News Report: Interesse en vertrouwen in nieuws daalt
- Kersvers raadslid Ivo van der Meer nu al met handen in het haar
- Ik ben belast met het openen en dichten
- Hogere prijzen veranderen vakantiekeuzes, niet de behoefte aan vakantie
- Aandeel woonlasten in inkomen hoogst voor starters in private huurwoning
- Middelgrote hond Bobik is een kleine ode aan Leeuwarden
- Etiquette-experts over zomerkleding op werk: slippers zijn een absolute no-go
- Meer dan twee derde van mkb’ers kampt met onbetaalde facturen
- Jaap Stalenburg: Het echte examen voor PRO wordt afgenomen in Heerenveen
- Overzichtstentoonstelling Henk Mual (1932-2015) in Museum Arnhem
- Drink je glas leeg, zeg ik. Ik sluit de tent. Dan kan ik nog net in Harlingen de laatste boot terug naar Terschelling halen




