Hoe gaat het met het Stadsblad Liwwadders en de website liwwadders.nl?
Hoe gaat het met het Stadsblad Liwwadders en de website liwwadders.nl ?
Het gaat goed met deze twee lokale media. We zijn lekker bezig en dat al 26 jaar lang.
Waarom dan toch in deze krant de oproep om meer donateurs en zelfs voor abonnees terwijl ik de krant gratis bij de supermarkt kan ophalen?
Een oud gezegde is: repareer je dak wanneer de zon schijnt. Zo is het ook met Liwwadders. Nu het goed gaat moeten we er voor zorgen dat het goed blíjft gaan. Je moet ook niet adverteren wanneer het slecht gaat, dan ben je te laat. Adverteer als het goed gaat.
Zijn er ontwikkelingen die er op wijzen dat het minder goed kan gaan met Liwwadders?
Nee, die zijn er niet. We willen juist meer investeren in lokale journalistiek en dat betekent dat we meer onderwerpen willen oppakken en zaken uitzoeken die nu blijven liggen. En daarvoor hebben we af en toe specialisten en extra journalisten nodig die ons hierbij helpen. En daarom meer abonnees die ons ondersteunen.
Ik zie nu ook al erg veel journalistieke producties in de krant en op de site. Naar verhouding doen jullie enorm jullie best.
Dat is ook zo, maar we moeten toch nog mensen teleurstellen die met een bepaalde zaak soms letterlijk aan de deur komen. Ze verwachten van ons dat we zaken waar ze mee zitten uitzoeken. Dat zouden we graag willen, maar soms we hebben de capaciteit niet.
Als er zoveel te onderzoeken valt en dit waardevol is voor onze lokale democratie, dan zou je je kunnen afvragen of het geen taak van de gemeente Leeuwarden is om jullie krant en website te ondersteunen met advertenties. Waarom adverteert de gemeente Leeuwarden niet in het Stadsblad Liwwadders?
Ik denk dat de gemeente Leeuwarden vindt dat ze voldoende elders adverteren, dat doen ze op hun eigen manier. En eigenlijk zeggen ze: we hebben geen boodschap aan jullie.
Doen ze dat adverteren en communiceren goed?
Nou, afgaande op de opmerkingen van raadsleden die hier regelmatig aandacht voor vragen kun je rustig stellen dat hier het een en ander aan schort. Dus op de vraag of de gemeente het goed doet, daar kun je daar onmogelijk ja op zeggen.
Maar er verandert niks?
Nee. Iedere keer zie je de gemeente dezelfde fouten maken en raadsleden die dan weer vragen om betere communicatie.
Wat doen ze dan fout?
Eigenlijk is het simpel. Als je een boodschap wilt verkondigen moet je gebruikmaken van media die goed worden gelezen. Niet om het een of ander, maar het Stadsblad Liwwadders en de website worden goed gelezen. En ook niet onbelangrijk: goed gewaardeerd. Wat je telkens ziet gebeuren, is dat de gemeente nauwelijks nadenkt over het effect van de boodschap en de manier waarop die aan de man/vrouw wordt gebracht.
Heb je voorbeelden, meneer Liwwadders?
Er staan nu (4 december) vier reclameborden, zogenaamde billboards, langs de Stationsweg in Grou met een boodschap over ‘jouw energierekening’. Waarom vier borden in dezelfde straat? Waarom niet acht of twee? Geen idee. Wat me ook opvalt, is dat er veel te veel tekst op die borden staat. Dat maakt de boodschap onleesbaar. Het schiet zo zijn doel voorbij. Dat mag een professionele afdeling communicatie niet overkomen. Er is waarschijnlijk een flyer gebruikt en men heeft gedacht dat die ook geschikt is voor zo’n bord. Iedere specialist in dit vakgebied kan je vertellen dat het zo niet werkt. Op zo’n billboard moet de tekst beperkt zijn. Bovendien: heb je je wel eens afgevraagd wat je nu onthoudt als je langs zo’n bord rijdt? Dertig meter verder en je bent totaal vergeten wat de gemeente jou wil vertellen. Men doet maar wat; het wordt niet deskundig aangestuurd. Dat geldt overigens niet alleen voor de gemeente. Ook andere instellingen maken graag een foldertje of een flyertje, die nadat die een tijdje op de inpaktafel ligt, wordt opgeruimd. Het kan allemaal zoveel beter en ook nog eens stukken goedkoper.
Maar de gemeente zet toch ook haar boodschappen ook in de Huis aan Huis?
Ja. Ik denk al langer dan veertig jaar. Nooit wordt er eens aan een alternatief medium gedacht. Het is een gewoonte en niemand denkt er verder over na. Huis aan Huis verdient al jaren die titel niet meer. Die kranten liggen nu onderin het krantenrek van de supermarkt en een week later kan een deel naar het oud papier. Dit gaat al jaren zo en het is dus voor een groot deel verspilde moeite. De leidende vraag bij communicatie moet zijn: hoe krijg ik mijn boodschap bij de bevolking?
Moet Liwwadders de gemeente niet eens een goed aanbod doen?
Nee, dat gaan we niet doen. Dat hebben we in het verleden vaak gedaan maar dat is op niets uitgelopen. We zijn daarmee gestopt. Van onze kant zullen we geen initiatieven op dit terrein ontplooien.
Je hoort ook wel eens zeggen dat goede kranten belangrijk zijn voor de democratie.
Ja, sterker nog, er wordt regelmatig verkondigd dat de aanwezigheid van verschillende kranten van belang is voor de pluriforme samenleving. Dit betekent dat het goed is dat kranten en andere media een verschillend geluid laten horen. Daar zijn wij vlak voor. Daarna wordt het meestal stil. Er wordt geen inhoud gegeven aan de wens om pluriformiteit te bevorderen en om die kranten door het plaatsen van advertenties in de benen te houden. Het zijn dus loze woorden.
Dat jullie er nog zin in hebben.
Dat is nu het mooie! We hebben er enorm veel zin in en ontwikkelen steeds nieuwe dingen. We doen er alles aan om goede verhalen te maken en om kritische journalistiek te betrachten. We vinden het van belang om kleine clubs zoals filmclub Kleare Kimen en anderen een podium te bieden. Wij vinden denken dat we de samenleving hiermee versterken en dat doen we met woorden die raken.
En dat is allemaal gratis?
Ja. We doen dat met een mooie, kleine club van gedreven mensen. Dat zijn voor het overgrote deel vrijwilligers. We maken wél gebruik van een betaalde vormgever en fotograaf. Voor onze lezers lopen we onze benen uit het lijf en dat doen we omdat de krant ons letterlijk uit de handen wordt getrokken als we die op de 170 plaatsen neerleggen om meegenomen te worden.
Daarom onze oproep: overweeg een abonnement en zorg ervoor dat we nog meer verhalen kunnen maken, ook over zaken die je elders niet leest.
foto: Liwwadders bij het ontbijt in IKEA Groningen
Meer berichten
- Jacques Monasch: De ondergang van de PvdA begon met het voortrekken van allochtonen
- Het front in Oekraïne is ons front
- Plein Publiek – Ellen de Bruin wendt zich tot de kunstwereld en weet deze goed te tarten
- Gerhard Bakker lost onoplosbare dampuzzel op (na 240 jaar)
- Nog maar 100 gemeenten heffen hondenbelasting
- Hoe je als journalist continu door de politiek wordt gebruikt
- Klein coronanieuws en andere zaken – Besluit over ROL had niet genomen mogen worden – Plantenwand legt het loodje – Rapen gaar nu Fries op site dreigt te verdwijnen – Gebak van Holtkamp bij DE
- Van Haersma Buma ten overstaan van de Koning beëdigd op Paleis Noordeinde
- Ljouwerter Kampioenschap op vrijdag en de Donateursdag op zaterdag gaan niet door
- Kijk vooruit hoe werk verandert – Focus ligt nog te weinig op banen van de toekomst
- Uitgaven gezondheidszorg 6,1 procent hoger in 2025
- Natuurmuseum vrijdag dicht. Het wordt gewoon te warm
- Sicko Klaver had eerder moeten doorpakken met de Stienser Vecht
- Misschien moet ik mijn oordeel over voetballiefhebbers een beetje bijstellen, denk ik
- Werken in de koele Grote Kerk? Voel je vrij om te komen
- Het verhaal dat niet op je broodzak staat – Ontdek alles over goed graan bij de Graanbroeders
- Hoera! Vrij reizen! Zijn we vergeten waar dit genereuze aanbod vandaan komt?
- Waarom heeft het meer dan 5 maanden geduurd voordat er reactie is gegeven op de aangenomen motie van de FNP Ljouwert GBL van 7 mei 2025?
- Friesland behaalt doelstelling voor nieuw bos ruimschoots
- Mijn schermtijd ging van 7 naar 3 uur – AFAS-medewerkers op digital detox
- Koopwoningen in mei ruim 4 procent duurder dan jaar eerder
- Tien jaar Brexit: rem op Britse groei, Nederland profiteert
- Ondernemersvertrouwen het laagst in afgelopen 3 jaar
- Meer mensen stoppen met werken en verlaten de arbeidsmarkt
- Nederlandse e-commerce start officieel met verkoop via TikTok Shop
- Open dag bij 80-jarig Elzinga: kijkje achter de schermen in Uithuizermeeden
- Logistieke sector hoeft niet wakker te liggen van AI
- Lokale voorrang lost het woningtekort niet op, maar zet de woningmarkt verder op slot
- Streamen van voetbal hapert vaker: app-kijkers twee keer zo vaak de pineut
- Onderzoek: de ideale lengte voor de Nederlandse man ligt tussen 1,85 en 1,89 meter
- Dus als je ‘Casta Diva’ voor de tweede keer hoort weet je hoe laat het is
- Arbeidsmarkt Friesland koelt langzaam af
- Wat willen we nu eigenlijk op de radio en tv? NPO vraagt om uw mening
- Geu Luik-Schalk nieuwe fractievoorzitter van VVD Leeuwarden
- Hoe verlies de blinde vlek werd van de politiek
- Lautenbag Borren Staalenhoef Architecten bij beste bureaus Nederland
- Studenten en Moes dagen studenten uit meer groente en fruit te eten
- Alles veranderde drastisch toen Eric van ’t Zelfde aan het werk ging op een school in Friesland
- Gemiddelde WOZ-waarde ruim 10 procent hoger – Leeuwarden stijgt met 7,2 procent
- Theatermaker Mees van Rijswijk (neemt het menszijn met een korreltje zout) door het land te zien tijdens reizend theaterfestival De Parade





