Gepubliceerd op 31 januari 2013,   Categorie: Actueel,   (0) reactie


 

De warme handen van oud-NDC-topman Jan de Roos

Gepubliceerd op 30 januari 2013,   Categorie: Actueel,   (1) reactie

——————————————————————————–

- met de kennis van nu hadden we deze pers nooit aangeschaft

- nauwelijks zeven dagen later viel het doek voor Jan de Roos

- nieuw elan en oude emotie

- waar internet, daar hype

Warme handen

Op 27 mei 2010 stond Jan de Roos, voorzitter van de raad van bestuur van NDC Mediagroep, op het podium in het atrium van zijn bedrijf in Leeuwarden. Tijdens een wervelende show, waarvoor kosten noch moeite gespaard waren, sprak De Roos vol vuur over de toekomst van deze media-onderneming. Twee artiesten, die met hem op het podium stonden, pakten hem plotseling beet en riepen verschrikt uit: ‘Wat heeft u warme handen!’ De toespraak van De Roos als voorzitter zou, wat vrijwel niemand op dat moment wist, zijn laatste zijn.

Manrolandpers  

De voorzitter van de raad van bestuur stond op die donderdagmiddag stil bij de nieuwe drukpers, een Manrolandpers van Duits-Zwitsers fabricaat, die ten doop werd gehouden. Jan de Roos voorspelde een florerende toekomst voor het krantenbedrijf. Voor lange tijd was het kostje van de onderneming gekocht, zo hield hij een bomvolle zaal van genodigden en werknemers voor. De Roos had het zelfs over de aanschaf van weer een nieuwe drukpers, mocht deze uitgediend zijn. Hij geloofde heilig in de toekomst van kranten, zoveel was wel duidelijk. Het investeringsbedrag van 32 miljoen euro, een beslissing die enkele jaren eerder was genomen, was in deze optiek meer dan gerechtvaardigd. Technisch was er nog geen noodzaak om de persen te vervangen. Maar de adverteerdersmarkt vroeg erom, stond dezelfde dag te lezen in zijn eigen Leeuwarder Courant.

Bar  

Aan de bar in het atrium werden tegelijkertijd andere geluiden opgevangen. Hier sprak commercieel directeur Cees Anceaux de veelbetekenende woorden: ‘Met de kennis van nu hadden we deze pers nooit aangeschaft.’ Nauwelijks zeven dagen na de wervelende presentatie viel het doek voor Jan de Roos. Via een tweet van een onthutst personeelslid werd duidelijk dat de hoogste baas zijn bedrijf overhaast zou gaan verlaten. Het persbericht dat even later verscheen repte van ‘nieuwe uitdagingen’ die de ceo te wachten stonden. 1 juli 2010 werd de officiële datum van afscheid van deze man, die een onuitwisbaar stempel op de onderneming had gedrukt.

Negatief resultaat  

Eerder dat jaar was De Roos gedwongen een pijnlijk negatief resultaat bekend te maken. De cijfers over 2009 lieten een verlies zien van maar liefst 45 miljoen euro. Er was stevig afgeboekt op de educatieve boekentak, reorganisaties en rentelasten. Andere risico’s bleken eveneens onvoldoende ingeschat. Het vakblad Adformatie meldde eerder dat jaar een landelijke afname van het aantal lucratieve personeelsadvertenties van 36,6 procent. De aankoop van het noodlijdende dagblad De Pers was door De Roos op het nippertje afgewend, zo maakte uitgever Cornelis van den Berg van het gratis dagblad later bekend. Nog een jaar eerder was boekengigant Thieme Meulenhoff op de top van de markt voor een recordprijs aangeschaft.

Hurdsiler  

Het was einde oefening voor Jan de Roos in Leeuwarden. In kleine kring werd in een restaurant even buiten de stad afscheid van hem genomen. Op milde toon werd hij daar toegesproken door zijn commissarissen. Mild, omdat ook zij niet hadden opgelet. Foar de wyn is elts yn hurdsiler, zo zullen ze bij die gelegenheid tot elkaar hebben gesproken.

Elan  

‘Het elan moet terug’, aldus Evert Jan Rotshuizen, mede-eigenaar van het in moeilijkheden verkerende noordelijke mediabedrijf NDC Mediagroep. Rotshuizen is als voorzitter van de stichting Je Maintiendrai Beheer een van de belangrijkste spelers om het bedrijf in veilige haven te loodsen. Maar alleen met nieuw elan en oude emotie (behoud van het cultureel erfgoed) gaat hem dat niet lukken. Dat laatste vormt vooralsnog de belangrijkste drijfveer voor de groep (Je Maintiendrai Beheer, Friesland Bank Oranjewoud en ING Corporate Investments) die momenteel in onderhandeling is over overname. De groep zal toch minstens een begin van een overtuigende businesscase moeten presenteren. Snijden in de kosten alleen zal niet genoeg zijn.

Afketsen  

Dat er slechts twee partijen zijn geïnteresseerd in overname van de noordelijke uitgever is een veeg teken. Zeker wanneer gekeken wordt naar hun motivatie. Zoals al eerder is aangegeven, stoelt de belangstelling voor overname van de ene partij voornamelijk op het behoud van cultureel erfgoed en is de ander (Koninklijke BDU) slechts geïnteresseerd in een commerciële drukorder. Andere uitgevers zien niks in de noordelijke uitgever, of wachten hun kansen af bij het afketsen van de huidige onderhandelingen.

Waarde  

Aangenomen mag worden dat Rotshuizen, als deskundig onderhandelaar, zijn ogen niet heeft gesloten voor de actuele ontwikkelingen in medialand. Als dat wel het geval mocht zijn, dan zullen ze nu, in het onderhandelingstraject, zeker geopend zijn. De twee cruciale vragen bij onderhandelingen zijn altijd: wat koopt men precies en houdt het zijn waarde.

Verdienen  

In het korte gesprek waarin Rotshuizen aan deze verslaggever de actuele stand van zaken uit de doeken deed, hamerde hij op het snijden in de kosten en de reductie van personeel. Dit was ook zijn antwoord op de vraag: hoe gaat NDC straks geld verdienen. Over dit onderwerp is in de laatste jaren door media van uiteenlopende signatuur veel gesproken, waarbij keer op keer het  verdienmodel en de zorgen erover ter sprake kwam. Een merkwaardige openheid, met onheilspellende connotaties. Een bakker of slager in nood zal zich nimmer publiekelijk beklagen over zijn verdienmodel. Hij verzet zijn bakens of sluit zijn zaak, maar waakt ervoor zijn nood ten toon te spreiden.

Lichte paniek

Bij de media gaat het anders. Hier worden dalende cijfers en grafieken van luid commentaar voorzien. Geconcludeerd kan worden, in het geval met betrekking tot de noordelijke kranten, dat er van een overtuigend verdienmodel geen sprake is. Dit is geen wereldschokkende conclusie, als we de berichten op de mediaplatformen Villamedia en De Nieuwe Reporter over vrijwel alle media erbij betrekken. Hier struikelen de deskundigen al geruime tijd in lichte paniek over elkaar heen. Opvallend detail is dat het vrijwel uitsluitend journalistieke deskundigen zijn die hun mening geven. Een mediaondernemer die de pijn van de markt in zijn beurs voelt, laat zijn geluid zelden horen. Het is alsof de bakkersknecht het hoogste woord voert.

Zuidas  

Op de Zuidas van Amsterdam zit het hoofdkantoor van ING, de belangrijke hoofdrolspeler waar het gaat om de toekomst van NDC Mediagroep. Hemelsbreed op enkele kilometers hiervandaan zitten allerlei spelers van gewicht (Piet Bakker, Marianne Zwagerman, Hans Maarten van den Brink) die hun sombere toekomstverwachtingen over de mediawereld uitstrooien. Met twee muisklikken zijn hun opinies in iedere huiskamer te ontvangen. Via bijvoorbeeld het internetportaal Fast Moving Targets en social media geven zij hun visies en die zien er, als het als het om krantenbedrijven gaat, allerminst rooskleurig uit.

Koe   

Rotshuizen mag dan aan de achterkant wel willen snijden en reduceren, maar aan de voorkant moet er ook het een en ander gebeuren. Achteraf gezien is het, zoals men in deze contreien placht te zeggen, gemakkelijk om een koe in de kont te kijken, maar duidelijk is dat de klassieke mediawereld geen antwoord heeft gevonden op het verlies van de monopoliepositie die men in het recente verleden had. Op de gebieden adverteren, journalistiek en verspreiding was de krant tot voor kort koning, dat is hij nu niet meer. De signalen die gepaard gingen met de opkomst van het internet hebben krantenmensen systematisch weggewuifd. Daar waar het woord internet viel, was het begrip hype nabij. De impact van het internet is schromelijk onderschat. Daar waar de wereld zich versnelde en de intervallen tussen opzienbarende uitvindingen steeds kleiner werden, bleef de hoop op de papieren krant gevestigd.

Tassen  

Hoe nu verder? Aangenomen mag worden dat de huidige NDC-directeuren Gert-Jan Oelderik en Hans Voorn de reorganisatie niet meer zullen beleven en hun tassen kunnen pakken. Zij zullen met de door hen bij aanvang bedongen afscheidsregeling mogen vertrekken. Zij wel; een sociaal plan voor de tientallen anderen die na hen mogen vertrekken is er niet. Begin deze maand stond Oelderik, net als De Roos destijds, ook op het podium in het atrium. De nieuwjaarsbijeenkomst was deze keer korter dan gewoonlijk. Het werd geen wervelende show.

Papier  

Opnieuw rijzen de vragen: als we onze Leeuwarder Courant redden, wat redden we dan, wat gaan we doen, waar zijn we voor, wat is onze opdracht? De 72.000 betalende abonnees van de Leeuwarder Courant vormen nog altijd een belangrijke club, waard om rekening mee te houden, zou je zo denken. Deze abonnees vinden het nog altijd belangrijk om via papier op een overzichtelijke wijze over het wel en wee in de provincie geïnformeerd te worden. Ze vinden het ook van belang om geconfronteerd te worden met zaken waarin ze niet direct zijn geïnteresseerd. Zij hechten aan hun krant en het moment waarop die in de bus valt.

Opnieuw uitvinden  

Elan komt niet vanzelf. De krant moet zich opnieuw uitvinden. De nieuwe krant heeft een stevig in zijn schoenen staand iemand nodig om het elan terug te brengen. Iemand die zorgt dat de krant in balans komt. Iemand die met overtuiging partijen kan verbinden om zo tot een onafhankelijk gezagspodium te komen. Iemand die het falen van de bestuurlijke lichamen durft bloot te leggen, de controlerende raden en commissies scherp houdt en de leden ervan uitdaagt tot het uitspreken van een jaarlijkse state of the union.

Hoe moeilijk kan het zijn? De techniek staat voor niks, de onderwerpen liggen voor het grijpen. Lezers verdienen een krant die kiest voor een eigenzinnige positie in het snel veranderende medialandschap: weg van de mainstream. Een krant die de kritiek van Geert Mak, onlangs uitgesproken tijdens het jubilerende Fries Genootschap, op waarde weet te schatten. Een krant die in actie komt, nu de provinciebestuurders door onmachtig optreden hun eigen provincie om zeep lijken te helpen.

Dit is het moment voor een krant met elan om toe te slaan. Dit jaar lanceren de politici een voor een weer hun ideetjes om bovenaan op de kieslijsten te pronken. Het is nu tijd om die, waar nodig, door te prikken.

http://www.liwwadders.nl/goede-naam-van-onze-leeuwarder-courant-willens-en-wetens-verkwanseld/

 

 

Reactie geplaatst op 31 januari 2013  Procrustes

Tijd voor wegwijzend advies van Mak, Jansma, en Keizer   Het slot van uw artikel over de LC is van profetische betekenis. Niet alleen voor de LC, ook voor de provincie ( sinds het aantreden van gedeputeerde Jannewietske de Vries (PvdA) en ambtelijke chef Jan Wibier – in tegenstelling tot de Vries is de laatste gelukkig wel afgedankt, maar zijn opvolgers hebben nog weinig laten zien , integendeel, alles kalft af, of dondert in elkaar ) geldt alarmcode rood . Nieuw talent dient zich niet aan, of wordt buiten de deur gehouden.Het gewone werk is verslonsd (vgl. het provinciaal grondbeleid) en men vlucht in prestigeprojecten als de Culturele Hoofdstad. Met “bullshitting” (lees de echte journalist Sommer in de Volkskrant van afgelopen zaterdag , Wio Joustra mag er een voorbeeld aan nemen) houden provinciaal bestuur, stad Leeuwarden en anderen, ogenschijnlijk het hoofd nog boven water. Burgemeester Crone en CdK Jorritsma worden in de LC uitgeroepen tot “machtigen” van Fryslân. Dat neemt niet weg, dat het aantal mislukte lobby’s per dag toeneemt. Het laatste wapenfeit is justitie.Velen rekenen zich tot het “netwerk” van deze mislukkende bestuurders (zie bijvoorbeeld de lijst van aanvankelijke ondersteuners van de Culturele Hoofdstad, allemaal handtekeningzetters, zonder tot nu toe ook maar een echte cent bij te dragen), Een verbazend schouwspel, maar geen enkele bestuurder voelt zich geroepen, om het veld te ruimen.  Tijd voor op zijn minst een “triumviraat”, zoals in het Oude Rome, als de zaken de verkeerde kant opgingen. Drie wijzen moeten een richtinggevend advies uitbrengen. Voorstel : Geert Mak, Klaas Jansma en Douwe Keizer.  Alle verkiezingen, zoals voor de nieuwe gemeenteraad van Leeuwarden, worden opgeschort – in afwachting van dit advies.  Inwoners van Fryslân (Friesland) : ondersteun dit initiatief. De beuk moet er in.

W.g. Procrustes


 
 


 
 
 

Schrijf een reactie


E-mail adressen zijn niet publiekelijk zichtbaar.

Current day month ye@r *

 
 
 

MEER NIEUWS

 
 
Op liwwadders adverteren?

GERELATEERD NIEUWS
Wyb, bedankt!

17 juli 2013, 5 reacties


Mercurius: lachen op de bank in Heechterp

17 juli 2013, 3 reacties


Advies: koester de wijkagent

16 juli 2013, (1) reactie


Ik heb in geen jaren zoveel mensen in de Groene Ster gezien

16 juli 2013, 2 reacties


Man in Sacramentsstraat bedreigd met mes

16 juli 2013, (0) reactie


LAATSTE NIEUWS
Vergunning DE-café kost één jaar per verdieping

18 april 2014, (0) reactie


Opnieuw ontslagen bij Holland Casino

18 april 2014, (0) reactie


Serious Innovation: Cambuur Edition

18 april 2014, (0) reactie


Door staking brood te laat in Friese supermarkten

18 april 2014, (0) reactie


Bonuskaart AH helpt bij claim tegen AH

18 april 2014, (0) reactie


POPULAIR NIEUWS
Lunchen met Liwwadders!
Iedere dag het belangrijkste
nieuws per email
Vul hier uw e-mailadres in:

-->