Journalist Bas stopt na zes dagen als zwerver Dagblad van het Noorden
(tekst: reacties op journalist Bas van het Dagblad van het Noorden als zwerver; hij was van plan dit acht dagen vol te houden maar stopte na zes dagen; Teake Zijlstra was voor de LC in de jaren tachtig ��n dag zwerver; filmpje bij Dagblad van het Noorden)
Reacties
Wat is de toevoeging, op journalistiek gebied, om een week als zwerver te leven?
Geplaatst door Eelker op 09:40 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
ga aan het werk man !
Geplaatst door Inquisitor op 09:53 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Dit gebeurt wel vaker tegen de kersttijd.
Geplaatst door Bennie van Hier op 09:58 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Een toevoeging op journalistiek is het misschien niet. Maar de man is wel een hele ervaring rijker. Hij is vind ik. iig al rijker dan Inquisitor. Wat doe jij als er helemaal niets meer is, en je dus ook helemaal niets meer hebt ?
Geplaatst door MijnId op 11:06 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
koud he ……….
Geplaatst door Ramshoek op 11:07 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Een week is niet lang. Te kort om er echt aan te wennen…!
Geplaatst door Hans Kouvreter op 11:32 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Het levert natuurlijk ook een paginagroot artikel op in de papieren editie, plus iemand die in het vervolg wat genuanceerder over zwervers denkt en praat.
‘T is weer es wat anders dan een reportage vanuit de bureaustoel op de redactie.
Geplaatst door kristal op 13:09 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Ik kwam ook een keer zo�n zwerver tegen. Hij vroeg mij om geld. Ik wees hem erop dat die zich beter kon aansluiten bij de communisten. Ik vertelde hem dat sociale categorie�n als daklozen, thuislozen enzo dan immers tot het verleden zouden behoren. Hij geloofde daar niet zo in. ‘Jullie hebben ook helemaal geen geld’ zei die met een grote glimlach. Hij bleef volhouden dat er gewoon te veel geld naar het buitenland ging. Ik verwacht meer van de communistische plannen.
Geplaatst door Roelant op 13:35 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Journalist besteed er tenminste tijd aan voor deze vergeten groep. Hulde voor de schrijver.
Geplaatst door trekvis op 13:48 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Hij moet veel langer als zwerver gaan en vergeten zijn achtergrond,niet eerder terug waar je bed staan,en luisteren naar het heden en verleden van een zwerver,dan komt hij tot tot ontdekking dat hij geen respect heeft.2009 er komen meer mensen op straat
misschien misschien ben je er ook een van?
Een zwerver met respect.
Geplaatst door Zaadje op 13:48 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
@Roelant Moet jij nou bij bijna elk onderwerp, de door jou aanbeden, vergane glorie aanhalen?
Geplaatst door Pinoy op 13:51 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Pinoy op 13:51 24-dec-2008
Vergaan ja, maar glorie…? Welke glorie? Die met behulp van geheime laboratoria behaalde gouden medailles bij Olympische Spelen? Kom nou toch zeg!
Geplaatst door Hans Kouvreter op 15:35 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Pinoy, ik ben blij dat je inziet dat het van groot nut is geweest want dat kunnen velen nog niet eens hier. Maar we hebben mensen in dit land die geen dak boven hun hoofd hebben en nog zoveel andere problemen. Als mensen niet de communisten of socialisten steunen dan zal er niets veranderen.
Ik ken de politiek in dit land. Als het aan de liberalen ligt dan geen overheidsbemoeienis met het maatschappelijke leven behalve wat betreft de kernzaken. Instandhouding van politie en leger (openbare orde en veiligheid)en niet zoveel meer liefst. Vrij spel voor de slimmeriken en de rest mag doodvallen.
De christelijke partijen vormen hun opvattingen over de relatie staat versus maatschappij aan de hand van de leerstukken van de �soevereiniteit� in eigen kring en het subsidiariteitsbeginsel. Deze leerstukken komen er op neer dat als er sprake is van een maatschappelijke misstand allereerst maatschappelijke intermediaire verbanden als kerkgenootschappen, charitatieve instellingen de noden moeten ledigen alvorens de overheid/wetgever moet optreden. Een smerig gunstelsel in mijn opinie waar je gewoon afhankelijk bent van willekeur. En als het medelijden op is kun je ook doodvallen.
Ik ben een aanhanger van de marxistische (socialistische communistische) stroming die het daar niet mee eens is. Ik verlang verregaande overheidsinterventies ten faveure van de gewone mensen. Bijvoorbeeld ten allen tijde een dak boven je hoofd. Dat is gewoon een basisrecht vind ik.
Ik ken de liberalen en de christelijken in dit land. Zij vinden dat het leven nou eenmaal goede en kwade momenten kent. En ze zien die zwervers gewoon als pechvogels maar dat is burgerlijk geklets. Deze mensen zijn slachtoffers van het kapitalisme waarin wij leven. In een normaal land heb je geen daklozen.
Geplaatst door Roelant op 16:03 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Zeer origineel.
Zonder gebruik te maken van de ellende van een ander.
Een journalistiek hoogtepunt, zo vlak voor ’t eind van 2008.
Applaus
Geplaatst door Horzel op 16:35 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Vergelijkbaar met Peter ter Velde als spreekbuis van de Taliban.
Geplaatst door Horzel op 16:40 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Noem eens een normaal land,Roelant,overal ter wereld heb je daklozen,en dat is niet alleen de schuld van het kapitalisme.
Geplaatst door Zaadje op 16:46 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Hans, dat is geen argument om maar af te zien van sociaal beleid. Ik zal niet ontkennen dat in het Oostblok doping was, maar ik denk dat het in de VS niet minder was. En als nu waarneem bij het wielrennen hoe het daar schering en inslag is kan ik me ook niet van de indruk ontrekken dat het nogal een verschijnsel is wat losstaat van een specifiek maatschappelijk bestel. Overigens, die successen hadden veel meer te maken omdat in het Oostblok iedereen gratis toegang had tot sportfaciliteiten. Goed voor het lichaam en de geest. In Nederland ��n van de rijkste landen zitten 400 000 kinderen niet op sport las ik laats in DvhN omdat de ouders de contributie niet kunnen betalen. We zien wat het gevolg is, een enorm overgewicht in ons land bij de kinderen. Ik vind sport ook een recht. Nog een reden om de communisten te steunen.
Geplaatst door Roelant op 16:49 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Roelant op 16:49 24-dec-2008
Je moet niet alles geloven wat je leest.
Geplaatst door Hans Kouvreter op 18:27 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Zaadje, ik wil hier graag in een normaal land leven. Je kunt mij toch niet wijsmaken dat het normaal is dat er mensen op straat zwerven terwijl onze politici druk bezig zijn met aankopen van vakantiehuisjes op Bonaire. Je kunt mij niet wijsmaken dat als ik in het centrum loop van bijvoorbeeld Groningen en mensen zie die voor duizenden euro�s kleding kopen en ander kant mensen zie die een straatkrantje verkopen dan vind ik dat asociaal. Er zijn mensen die wekelijks 4 keer uit eten gaan en sommige mensen moeten naar een voedselbank las ik. Ik weet wel dat mensen in toenemende mate fan zijn van een systeem dat een misstand maar allereerst door maatschappelijke intermediaire verbanden als kerkgenootschappen, charitatieve instellingen, dus door liefdadigheid opgelost moet worden. DvhN is daar ook een voorstander van. Vandaag weer duidelijk blijk van in hun commentaar door te melden dat ze blij zijn met voedselbanken. Vinden ze nuttig. Daar op de redactie hebben de liberalen en christelijke elkaar ook gevonden. Ik vind dat allemaal niks, ik ben voor een overheid die er zorg voordraagt dat wonen, werk en voedsel voor iedereen geregeld is in gelijke mate. Ik heb een hekel aan liefdadigheid. In de VS zijn de armen ook afhankelijk van de liefdadigheid van kerken enzo. In land als Cuba heb je geen liefdadigheid en veel meer basisrechten. Je moet niet vergeten dat Cuba veel armer is. Toch raar dat men dat daar wel dat kan regelen en mensen hier steeds maar afhankelijker zijn van liefdadigheid. Er moet hier een drastische herverdeling komen, dat is zeker.
Geplaatst door Roelant op 18:36 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
In land als Cuba heb je geen liefdadigheid.
Geplaatst door Roelant op 18:36 24-dec-2008
Helemaal waar wat je schrijft.
En behalve dat er daar geen liefdadigheid betaat, is er ook geen rechtvaardigheid.
Geplaatst door Hans Kouvreter op 18:50 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Hans, Terwijl de fransen de Algerijnen aan het uitmoorden waren zaten ze hier te klagen over de gulags in de Sovjet-Unie zei eens een leraar tegen mij en wilde daar maar mee aangeven hoe selectief het westen was. Zo selectief ben jij ook als als je begint over het sportbeleid in het Oostblok terwijl hier mensen op straat zwerven. Klaarblijkelijk heb jij wat te winnen bij een gunstenstelsel of liberale stelsel maar zeg dat dan gewoon. En zit niet zo kortzichtig te klagen over Cuba. En hoe kun jij speken van onrechtvaardigheid op Cuba terwijl iedereen op Cuba recht heeft op de basis. Maar mocht jij wat te winnen hebben als grootverdiener bij dit stelsel dan begrijp ik voor jou geen alternatief maar blijft staan voor veel mensen in Nederland waaronder ik zou het een goed alternatief zijn.
Geplaatst door Roelant op 19:33 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
@roelant: Blijf on topic graag.
Geplaatst door moderator2 op 19:49 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Wakker worden met een LAAG sneeuw op je gezicht ? Geloof ik geen bal van.
In principe hoeft niemand dakloos te zijn.
Voor velen is het een keuze, omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan het systeem. Ik besef wel dat het systeem soms dermate deprimerend is dat de keuze om dakloos te zijn of te blijven een ‘bewuste’ keuze is.
Geplaatst door watergeus op 20:00 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
in het dagblad van vandaag is ruimschoots over de man geschreven , ik zou de eerste tijd maar uit z’n buurt blijven als ik jullie was want zo te lezen heeft ie al de luizen en de schurft
Geplaatst door Queqeling op 20:06 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
@watergeus op 20:00 24-dec-2008:
Wat heb je aan ‘in principe’ als het je gebeurt?
Het is geen keuze, in het geheel niet. Sommigen zijn aan de drank of drugs geraakt of als hopelos opgegeven door de pyschiatrie. Weer anderen zijn in de mangel gekomen, na bijvoorbeeld een ontslag en de financi�le problemen die daar uit voort kunnen vloeien.
Ten slotte: het is niet eenvoudig om uit een zwerversbestaan teug te mogen keren naar het gewone leven dat wij kennen. Dat wordt hen niet makkelijk gemaakt, geloof mij dat maar. Je krijgt dan niet zomaar een uitkering, weer een huurhuis, een inschrijving in het GBA, verzekeringen, een bankrekening, etc.
Dat is zwaar knokken geblazen en je moet je als persoon dan onderwerpen aan vele toezicht van allerlei instanties en dat gedurende langere tijd.
Sommigen geven het daarom maar op en blijven zwerver, met alle nadelen voor je gezondheid en je andere, vroegere sociaal leven.
Geplaatst door Kazonga op 20:52 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Kazonga: 1 ste alinea, sommige dingen heb je wel of niet de hand in. 2 de. Ben ik niet met je eens, je hebt ooit de keuze gehad om wel of geen misbruik te maken van drugs, alcohol, gokken etc. en of te luisteren naar mensen die het goed met je voor hebben. 3 de , 4 de 5de alinea ben ik met je eens.
Geplaatst door watergeus op 21:49 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Die Roelant heeft al 6 interventies overleefd?
Een huis of kamer met postadres is voor iedereen binnen handbereik. Zwervers hebben meestal een psychische achtergrond of een laag IQ met allerlei verslavingen. Maar op den duur ken je de adresjes en weet je je te handhaven en als dat bevalt dan wordt het moeilijk terugkeren, ja.
Geplaatst door klabbatse op 22:10 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
watergeus om 21:49, Het klinkt mooi wat je daar zegt over keuzes hebben. In theorie heb je gelijk, maar het leven is geen theorie, helaas. Het leven is de harde praktijk, waarin mensen door omstandigheden die buiten hun schuld zijn ontstaan zomaar ineens de pineut kunnen zijn.
Geplaatst door MurphyBrown op 22:13 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Hij leefde een week als zwerver. Maar was het niet.
Een zwerver moet overleven. En dat in een wereld harder dan wij het kennen. Ben je niet hard genoeg, wordt je overlopen door de minder harde wereld. Dat is dus de maatschappij.
Maar wat is harder. De maatschappij of de zwervers wereld. Beiden zijn hard
Geplaatst door flattert op 22:37 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
@watergeus op 21:49 24-dec-2008:
Ja, zo kijken ‘wij’ ertegen aan, dat dat een keuze was. Bijvoorbeeld een man na een nare scheiding met veel schulden die erna dik aan de drank ging en nu alle dagen dronken is. Toch meent de zorgverlening dat de reactie op die ellende erfelijk bepaald is en dat de aanleg voor een verslaving eveneens.
Overigens ken ik ze persoonlijk ook van lang geleden die verslaafd raakten nadat ze het een keer wilden proberen. Na 3 keer ‘horse’ gerookt te hebben, waren ze verslaafd. Sommigen zijn afgekikt, anderen leven nog altijd op straat en weer anderen zijn dood, natuurlijk of anderszins.
@klabbatse op 22:10 24-dec-2008:
Je zit helaas vol met vooroordelen.
Sommigen komen door die verslaving er niet aan toe voldoende geld over te houden voor een kamer. Ze hebben allemaal een zgh. ‘briefadres’, vaak van het Leger des Heils, anders krijgen ze geen uitkering. Die uitkering is 50% van het minimunloon, ong. � 425,- per maand.
Weer anderen verkiezen inderdaad de vrjheid van het zwerversbestaan boven de regeltjes en bureacratie van alledag.
Bovendien: verreweg de meeste zwervers hebben verslavingsproblematiek. De laatste jaren zijn er ook meer bijgekomen met een psychische achtergrond. Dit heeft veelal te maken gehad met het aantal beschikbare plaatsen in de 1ste lijnszorg en ook met de verandering m.b.t. de ziektekosten verzekering. De premie daarvan moet immers ook nog van die � 425,- af en dan houd je niet veel over om ee kamer te huren. De meeste kamers kosten rond de � 300,- per maand.
Ook hebben zwervers niet ‘meestal’ een laag IQ.
Geplaatst door Kazonga op 23:53 24-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Vind het echt goed dat dit artikel is gemaakt, je gaat er wel over nadenken.
En het valt mij op dat ook ik heel vaak met een grote boeg om ‘de zwervers’ heen loop.
��n keer heb ik ��n een hamburger aangeboden die ik wel even wou kopen, en die viel helemaal tegen mij uit.
Sindsdien geef ik eigenlijk niks meer.
Ben ook gewoon bang dat ze het uitgeven aan verkeerde dingen.
En daar hoor ik ook wel meer mensen over, dat ze daarom niks willen geven.
Misschien is het daarom goed om tegoedbonnen te maken die je kunt kopen bij de supermarkt ofzo, en dan kunnen wij dat gewoon kopen, en kunnen hun met die bonnen gratis naar zo’n slaaphuis ofzo. En dat kun je ook met eten en drinken doen.
Het leek mijzelf wel een goed idee, want je weet dat ze daar ook geen drank/drugs voor kunnen kopen. Ik hoop dat jullie hier iets mee willen/kunnen doen!
Geplaatst door Martzen op 00:02 25-dec-2008
Meld als ongepast (login)
De problematiek van de zwervers is niet gering. Dat is wel duidelijk. Het probleem oplossen wordt hier minder duidelijk. Toch is er ��n respondent die op twee manieren duidelijk maakt waar hij staat.
Geplaatst door held op sokjes op 02:06 25-dec-2008
Meld als ongepast (login)
@Martenz. Niet alle zwervers zijn aan de drank of drugs.
Je moet het kunnen splitsen. Je hebt de drugsgebruikers.
Je hebt de alcoholisten
Je hebt hen die zijn verstoten of psychishe klachten hebben.
Geplaatst door flattert op 08:05 25-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Voor iedereen die zo’n negatieve commentaar op deze journalist heeft: doe het hem maar eens na!
Geplaatst door dubioot op 08:27 25-dec-2008
Meld als ongepast (login)
Meer berichten
- Korsten constateerde dat burgemeesters zelden struikelen over klassieke integriteitskwesties zoals fraude of zelfverrijking, maar vaker over verlies van vertrouwen
- Makelaars 10 procent duurder geworden, NVM-makelaars het duurst
- Gasterij de Waldwei opent opnieuw de deuren én viert 30-jarig jubileum
- GroenLinks/PvdA Leeuwarden wil geen vervuilende reclame zoals gokken, vliegen en fossiele industrieën
- Volt Fryslân zet volgende stap: Oprichtingscongres markeert start van provinciale koers
- Politiek Café Leeuwarden met Sikko Klaver (GBL), Kevin Oudhuis (FvD) en Marcel Visser (VVD)
- FNP stipet ús as taksisjauffeurs al jierren yn de wirwar wat betreft it gemeentlike taksibelied
- Het CDA mag dan terug zijn en heruitgevonden, het herstel is misschien wel heel fragiel
- Jubilerend Leeuwarder fonds: Kom maar op met je plannen
- FNP zet zich in voor extra plaatsen woonwagenkampen (video)
- Stadsklooster Grote of Jacobijnerkerk: Een plek voor onderwijs, culturele evenementen en andere activiteiten waarin vertraging, inspiratie en bezinning centraal staan
- OZB te zwaar belast – Als de overheid zelf te veel binnenhaalt, verandert het ineens in een beleidskeuze
- Piet Rozendaal: Sport mut foor jong en oud betaalbaar en beriekbaar weze
- Raadsels rond PFOS-vervuiling vliegbasis nemen weer toe – Wetterskip: Defensie is strafrechtelijk immuun (nu met video)
- GB058 voor een grotere bufferzone rond de Hounspolder – De politie heeft nauwelijks nog gezag. Agenten worden in hun gezicht uitgelachen
- Waarom meer geld naar zorg geen oplossing is
- Derde jaar op rij met minder woningen erbij
- Of er hier geschaakt wordt? Nee hoor, zeg ik. Maar ik vind het zo leuk staan, die schaakborden op de tafels
- Jeffrey Jansen: Ik stem FNP omdat wij vastlopen in de regels en de FNP er voor ons is
- De Moanne 25 jier – Hokker stikken en items binne jim de ôfrûne 25 jier it meast by bleaun?
- In twintig jaar: prestatiedruk onder jongeren bijna verdrievoudigd
- Anne Hettinga (Arriva) draagt het stokje over aan Milfred Hart
- Kinderen nog steeds onnodig uit huis geplaatst door niet gebruiken van kennis
- FNP-standpunt Hounspolder is ononderhandelbaar – Wy bûge net. No net, nea net!
- In buitenland geboren uitzendkrachten doen ruim helft uitzendwerk – Meesten geboren in Polen
- De bodem van de schatkist: Waarom Leeuwarden (niet) in paniek raakt
- Station Leeuwarden krijgt veilige wifi voor medewerkers en bezoekers via publicroam
- Wethouder Reitsma (CDA) haalt bakzeil – terrasboot Efeze mag blijven liggen
- Ziekenhuis Nij Smellinghe maakt verboden onderscheid op grond van handicap en/of chronische ziekte
- Internetuitval kost organisaties gemiddeld € 5600 per minuut
- Waarom meer geld naar zorg geen oplossing is
- Internationaal zakendoen: helft uitstaande facturen kent zeer hoog risico
- Dit is het moment om te kiezen voor een voedselsysteem dat werkt als het tegenzit, niet alleen als alles meezit
- Peter de Haan (PvdA) maakt van Dorpskerk PvdA/GroenLinks-podium
- Bedrijven moeten stoppen met het onnodig opslaan van klantgegevens
- LIJST058 wil opheldering 20 autobranden Leeuwarden
- Waarom gebeurt er niks met het verpauperde winkelcentrum Marowijneplein?
- Dag meneer Pennewaard, waarom komen mensen die verstand hebben van natuurkunde en kunnen rekenen bijna nooit in de krant aan het woord? (nu met opnieuw reactie)
- FNP ontevreden over antwoorden Mercuriusfontein en stelt opnieuw vragen
- Richard de Mos over zetelrovers, schrikbewind en de toekomst van rechts | Formatieperikelen




